torsdag den 24. januar 2013

Kondolere og begravelse...


I en tidligere blog om frivillige arbejdere fortalte jeg om, at jeg hjalp til hos en af vore venner som var meget syg af kræft. Det er slut nu, hun sov ind tidligt mandag morgen. Hendes familie er knuste!!Vennerne står ved siden af og tripper og vil gerne trøste, men hvor er det dog svært at trøste en mor der har mistet sin datter og en 15 årig dreng der har mistet sin mor og nu pludselig er blevet lidt for voksen.

Hernede bliver man inviteret til begravelse og til at komme og kondolere familien et par dage før begravelsen.
Vi skal hen og kondolere familien imorgen aften mellem 19:00 og 20:30. Jeg har kun været til det 1 gang før og der var det i et begravelses center om man vil, meget nydeligt, enkelt og smagfuldt indrettet, der var et lille rum hvori kisten stod og der var et par siddepladser, så sad man der og talte dæmpet sammen. Man skriver i gæstebogen så de kan se hvem der var der og skal have et takkekort. Man medbringer ikke noget, jeg spurgte Henk om vi skulle ha' blomster med, men det skal vi ikke og heller ikke nødvendigvis til begravelsen som er i Delft på mandag formiddag.
Hernede er det meget almindeligt at være begravelses forsikret. Desværre viser det sig oftest at det kun er det allermest nødvendige der bliver dækket og så står familien alligevel med en regning bagefter.
Jeg er ikke så erfaren i begravelser, slet ikke hernede, men 2 har jeg dog været til. De var begge anderledes end jeg har oplevet før. Den ene gang blev der spillet sørgelig musik som Celine Dions 'Goodbye's (The Saddest Word) som er en tåreperser af rang spillet til en begravelse. Efter flere sange,taler og bøn gik alle ud på kirkegården og afdøde blev sænket i graven, alle gik forbi og smed en håndfuld rosenblade ned ovenpå kisten. Det var smukt og sørgeligt. 
Den anden begravelse blev der spillet den afdødes yndlingsmusik som var festligt og pompøst og man var lige ved at nynne med på melodierne. Det ville nok ha' været upassende. Derefter var der taler om ham der både var rørende og morsomme og som alle nikkede bekræftende til. Bagefter var der en lille en til halsen for det havde han syntes om.
Jeg har ingen anelse om hvad der kan forventes på mandag... en yngre kvinde der dør i utide og efterlader en teenager. Det kan kun blive en hård omgang. 
Vi havde for længe siden arrangeret at vi skal på hotel ophold ved kysten mandag-tirsdag, så vi kører direkte efter begravelsen derop. Det bliver uden tvivl en tung køretur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar