lørdag den 2. marts 2013

Min årlige tur til Antwerpen

Jeg besøger Antwerpen ca 1 gang om året for, at spise frokost med min belgiske veninde Pascale som bor i Bruxelles, vi mødes på halvvejen.
Jeg har aldrig før set på Belgien som andet en hovedsæde for EU som jeg oftest kun har haft  >fnys< tilovers for. Men så kom jeg dertil... HOLD DA OP! Udover deres gode øl og lækre chokolader (og småkager...) er belgierne et hyggeligt folkefærd og det på trods af deres interne problemer med, at være delt i 2 sprog... eller 3 for nogle taler vistnok tysk.
Den første gang jeg var i Bruxelles var med Henk for at se byen og besøge Pascale. Jeg havde ærlig talt ikke forventet for meget og ærgrede mig hjemmefra over, at vi skulle bo på et hotel klods op ad EU kontorerne. Jeg synes ikke de ser specielt pæne ud når man ser dem på TV. Da vi kom glemte jeg alt om EU kontorer m.m. og var vild med hotellet  http://www.radissonblu.com/euhotel-brussels
og opdagede at det lå utroligt godt for at komme rundt i resten af byen som minder om Paris blot i en lille hyggelig udgave af Paris. Og deres 'Grote Markt'... Ooooh lala!
                                                   ********************
Ta'r du til Bruxelles så besøg også Antwerpen. Antwerpen har så meget at byde på af kultur, mad, hygge, design og lækker shopping... man ku' købe sig fattig i bl.a sko og tasker... Jeg nøjes med at købe en enkelt ting hver gang jeg er der for ikke at drukne mig selv i indkøb.
Det er det man bliver budt velkommen med ved ankomsten til Antwerpen centraal station. Jeg ta'r toget fra Delft dertil, det tager ca 1:45 med 1 togskift. Prisen var 24 € for en returbillet...ikke så ringe endda.
Pascale og jeg mødtes på stationen og går vores sædvanlige rute der bringer os lige hen til en læderbutik med mange skønne tasker! Og til rimelige priser! Denne gang besluttede jeg mig for, at mit årlige køb sku' være en lille rust-orange ruskinds taske til den sølle sum af 15 €!
Pascale ville gerne ha' at vi spiste frokost på et museum hvor man også ku' gå op på terrassen og se udover byen, det er der det øverste foto er fra. Museet hedder MAS og er interessant at se på også udefra:

Og indefra...

Restaurant besøg er lidt besværligt for tiden med min Veganer kur, men det gik nogenlunde, blot er jeg sulten med meget jævne mellemrum.
Både i Antwerpen og Bruxelles er der små pladser overalt hvor der, om sommeren, er cafeer og bistroer med siddepladser udenfor. Her på pladsen er det store klodsede bænke hvor man kan sidde og sludre når man går aftenstur. Hyggeligt.
Grote Markt i Antwerpen, billedet er fra et tidligere besøg.
Et mindre shoppingcenter i Antwerpen. Billedet er fra december måned for et par år siden, derfor julepynten. Bagerst i billedet er der en bar med et Champagne glas som tag. Meget festligt!
Vi går sjældent på så mange udstillinger når vi mødes, det er vigtigere at få ordnet verdenssituationen og spise, drikke kaffe og shoppe. Men der er masser af kultur hvis man har lyst til det.

Jeg forsøger nu at gå på min yndlings website med hotelværelses auktioner for, at finde overnatning i Antwerpen og Bruxelles, det må være på tide at komme derned et par dage sammen med Henk... chokolade og øl trækker ;-)

Det er Henk da vi var i Bruxelles, han fotograferer 'den lille mand der pisser'...  sådan sagde receptionisten det da vi ankom, han ville fortælle os hvad man sku' se som førstegangs turist i Bruxelles. Jeg fnisede begejstret!
Belgiere og hollændere har en masse vittigheder om hinanden. Belgierne siger om Manneken Pis at han står med en hollænder i hånden...