mandag den 18. marts 2013

Min 'lovændrer'...

Idag var vi til et møde med Henks arbejdsplads. Henk skulle sammen med 8 andre kollegaer fra Rotterdam og omegn modtage en belønning og en 'plads i solen' som de kalder det på hollandsk for sit usædvanligt gode arbejde, for at være en god kollega, fordi han altid optræder professionelt overfor "kunderne" ;-) osv osv osv. Han modtog en pæn sum penge og en stor buket blomster som jeg fik stukket i hænderne så hurtigt det ku' lade sig gøre. Der blev holdt tale for hver især og alle klappede begejstret. Henk blev rost for sit forslag til at forbedre arbejdsgangen mht DNA tests. Lad mig forklare:  Det er så'n i Holland at når man får en dom fordi man har brudt straffeloven, skal man i et  DNA  register som man vistnok kan blive slettet fra, hvis man ikke bryder loven igen indenfor 5 år... men det er jeg ikke helt sikker på! Nå men Henk har foreslået at man tager prøverne i retsbygningen, altså at den der er dømt til, at afgive DNA prøve bliver ført ind i tilstødende lokale og få taget prøven før de får lov at gå. Som det er nu bliver de indkaldt til, at møde op og afgive DNA'et, men mange dukker aldrig op og nogle gange bruger politiet en masse tid og kræfter på at finde dem på listen. Henks forslag har været vendt og drejet mange gange, han har været kaldt til samtaler og møder hvor han har skulle fremlægge sit forslag og forklare dem proceduren som den er nu og hvordan han gerne så den gjort. Og tænke sig! Idag fik han at vide i talen til ham, at landet vil ændre på lovgivningen så hans forslag kommer til, at træde i kraft fra 1. januar 2014! Den kommer sandsynligvis blot til, at hedde § blabla artikel blabla stk bla... ku' eller ha' været sjovt om den fik hans navn... hihi.
Her sidder min lovændrer og studerer flittigt så han kan fortsætte med at være dygtig politimand; hvert 5. år skal han tage en del af uddannelsen igen med alle de nye ændringer i. Hvis han ikke består eksamen i det bliver han fyret. Tro mig; dydigsmølfen består første gang!
Og de fine blomster vi fik i den højtidelige anledning...

6 kommentarer:

  1. Stort tillykke til Henk, det er da flot at kunne være med til at ændre en lov... :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, ja det synes jeg også! Jeg er vildt imponeret!

      Slet
  2. Tillykke med Henk! Det er vel nok flot!
    Tænk at man som politimand skal han tage en del af uddannelsen igen hvert 5. - men det lyder jo fornuftigt nok :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Madame,
      jeg synes også det er helt fint, at de følger med udviklingen i samfundet og opfrisker det gamle.

      Slet
  3. Tillykke med din mand, ja det kunne være sjovt hvis loven kom til at hedde Henks lov.. :-)
    God dag hos jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det. Bare den gjorde ;-) Men den slags sker nok kun i USA.

      Slet