onsdag den 21. november 2012

Frivillige arbejdere i Holland

Overskriften kan ha' mange betydninger... men det jeg vil fortælle om er, at man i Holland bruger rigtigt meget frivilligt arbejde, MEGET! Min hollandsk lærer var frivillig, flere af mine klassekammerater var eller havde været frivillige på institutioner og plejehjem osv osv. Med tiden går det mere og mere op for mig hvor meget det er brugt og nu har jeg selv meldt mig under de frivilliges faner. Mer om det om lidt.

Vi har i vores vennekreds en familie der har en kræftramt, hun er enlig mor til en teenager. Hvor sørgeligt er det lige?!! Det er for mit vedkommende mest patientens mor jeg taler med og hun har fortalt mig lidt om hvor hårdt det er at skulle begrave sit barn, uanset om datteren er 40 år eller 8. Moren har sat sit liv på hold og kommet for at hjælpe alt hun kan og bor praktisk taget med sin datter og barnebarn for at hjælpe. Det skrækkelige er, at der faktisk ikke er meget hjælp at få fra systemet før lægerne har sagt at hun kun har 3-4 mdr. tilbage at leve i. Og når det sker er det en frivillig der kommer og er sammen med patienten. Jeg har ikke helt ord for det... (tænke sig at den dag sku' komme at jeg er blevet mundlam!) Jeg skal ikke kaste mig ud i lange taler om privat sygesikring kontra skattebetalt (det skyldes at jeg nu er mundlam), men jeg har naturligvis tænkt en del over om det mon ville foregå på samme måde i Danmark? Ved det ikke. Blot at da min var var dement og stadig boede sammen med min mor var der ingen grænser for hjælp og støtte fra hjemmeplejen.
Nå, men ihvertfald... en anden i vennekredsen opdagede hvor hårdt det var for familien og har nu arrangeret sin egen lille gruppe frivillige til forskellige opgaver, så vi har kørt dem ud og hjem, lavet mad og bagt og jeg har 'passet' den syge da moren jo skal ud og ha' frisk luft en gang imellem. De andre gør det samme. Det skal siges at de stort set klarer det meste selv, vi andre vil bare gerne lette byrden lidt for dem engang imellem. Når hun har fået kemoterapi skal der gøres rent med handsker og maske m.m. i de første par dage efter det, fordi det er skadeligt for os andre. I mit stille sind tænker jeg på hvorfor ialverden hun ikke kan være på hospitalet mens det står på?!
Nej, jeg føler mig ikke som en heltinde. Det er den slags venner gør for hinanden, jeg er bare ikke vant til at det er nødvendigt, at lege sygeplejerske for mine venner derhjemme for der forventer jeg, at systemet gør det. Det er såmænd sundt for mig og jeg klager ikke.
Nu har jeg meldt mig som frivillig på et plejehjem, men arbejdsgangen er lidt tungere fordi det er som 'offentlig' frivillig og ikke på venskabs basis. De har ringet og lagt besked at de ringer tilbage, men har endnu ikke hørt mere fra dem. Jeg regner med, at jeg skal servere kaffe og den slags småting, hvis jeg er heldig skal jeg måske bage en kage engang imellem. Det vil helt klart bedre mit hollandske at tale med mennesker der ikke kan andre sprog.
Det skal blive underligt at arbejde uden at få løn for det.

4 kommentarer:

  1. Det må være hårdt for familien, men godt at der findes frivillige og venner der træder til og hjælper.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er meget hårdt på den ene og anden måde. Jeg er nok så forvænt som dansker, at samfundet hjælper i den slags situationer. Ja, det er godt med familie og venner, hvad mon man ellers ville gøre?!!

      Slet
  2. Pyha, det er barske vilkår, Mai-Britt.
    Det er en god idé, at du har meldt dig som frivillig!
    Der er også mange, der arbejder som frivillige her - fx som besøgsvenner for gamle, ensomme eller handicappede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er svært at fatte at der ikke er nogen hjælp før man er døden nær!!
      Jeg er glad for, at jeg deltager også selvom det er meget hårdt for sindet, men en dejlig følelse at kunne hjælpe. Jeg blev idag ringet op af plejehjemmet og vi aftalte at hun sku' ringe senere for jeg var selvfølgelig ude og føjte og var ikke i et forum hvor jeg ku' snakke om den slags. Hun har endnu ikke ringet tilbage...
      Bare nogle flere ville melde sig som f.eks besøgsvenner for det betyder så ufatteligt meget!!

      Slet