torsdag den 1. januar 2009

Besværlighederne ved at flytte land



Jeg har aldrig RIGTIGT stiftet bekendskab med bureaukratiet i DK, jeg har hørt fra udenlandske venner at det kan være bøvlet.

Vi valgte at blive viet i Danmark, på rådhuset. Jeg havde sørget for at vi også sku' ha vielses attesten i international form, min dåbsattest fra kirken kom i international form osv.
Jeg havde henvendt mig forskellige steder for at høre hvad man gør når man flytter land. Det var ingen sag når det var mellem 2 EU lande.... Da vi så første dag i Holland ville indskrive mig i byen, fik vi af vide at det ku vi godt spare os, for vi havde jo ikke legaliseret alle attesterne. NÅ?! Og hvordan gør man så det.....ja altså man skal ha et Apostillestempel på dokumenterne. Hvorfor ialverden var der dog ingen der havde sagt det til os i DK?! Jeg fandt så ud af at man kan læse om det famøse stempel på udenrigsministeriet hjemmeside www.um.dk men det kræver vel at man ved man skal se efter det. Jeg var godt knotten på begge lande! Og på mig selv for at stole på andres mangelfulde vejledning.

Så valgte vi i et øjebliks vanvid at få vielses attesten legaliseret gennem offentlige instanser, det tog ca ½ år og kostede vist 170 €. Havde jeg gjort det hos udenrigsministeriet i DK havde det taget ½ time og kostet 120 kr ell. lign. Så blev vi så meget klogere. Selvom jeg synes hollænderne er et dejligt folkefærd der minder om danskerne (det føles hjemligt) så har deres offentlige ansatte skuffet mig og fornærmet mig. Fordi de var uforskammede overfor mig. Alt var jo nyt for mig, Henk havde heller ikke prøvet at sku indskrive en udenlandsk kone før så vi var på Herrens mark, og så at blive mødt af en surmulende skrankepave der under INGEN omstændigheder ville tale engelsk til mig! Jeg blev afbrudt når jeg sagde noget og de henvendte sig KUN til Henk. En gang i tlf blev jeg bedt om, at få min mand til at ringe til dem. Det blev jeg sur over for det handlede jo om mig. Men jeg er kommet levende igennem det. Der var megen ringen og renden rundt. Tænke sig hvor naiv jeg var! Jeg troede virkelig at det var som at flytte mellem 2 byer i Danmark...... Det vil ikke afholde mig fra at gøre det igen, næste gang vil jeg blot være bedre forberedt.......hvis det er muligt.