torsdag den 19. september 2013

Så er det tid til henkogning.

Tænke sig; for kun 2 uger siden lå vi på stranden og svedte tran og så på andre badenymfer o.a. og nu er det pludselig efterår og tid til syltning, henkogning osv.
Da vi gik gennem klitterne ned til stranden kiggede jeg på alle de herlige frugter/bær der hang til ingen verdens nytte. Jeg tog dette foto for at finde ud af hvilket bær det mon er:
Jeg plukkede et bær, knuste det for at lugte til det, det duftede sødt og syrligt på samme tid, en indbydende duft så jeg var overbevist om, at det måtte være spiseligt. Det viste sig at hedde Havtorn, på hollandsk hedder det Duindorn hvilket betyder Klittorn, så vi er altså enige om torn... og det forstår jeg så sandelig godt!! AV! Da jeg skulle plukke dem fik jeg en mega torn i fingeren der sad så dybt at jeg ikke ku' få den ud! Det lykkedes mig endelig 3 dage senere ved hjælp af russisk tjæresalve der på mirakuløs vis fik den skubbet frem i lyset så den ku' trækkes ud og blive beundret, det er ikke hver dag jeg har en 9 mm lang torn i fingeren så det var da lige før den blev sat i glas og ramme. Nå men tilbage til mit sylteri (lyder da helt kommunalt...at sylte... hihi). Vi tog ud på stranden i lørdags, vejret var vådt og blæsende og vi var iført regntøj som jo altid er fikst uden at være prangende. Det var dog en smule besværligt at plukke bær i plastiktøjet men det lykkedes da os at få klippet en del grene af Havtornen, plukket hyben og få hyldebær klaser i poserne. Vi var nødt til, at gå tur på stranden i blæsten når vi nu alligevel var der, og vi endte på en strandcafé til en kop kaffe for at nyde livet og stranden.
Hjem og se på rovet. Hold da op hvor er Havtorn dog belastende at plukke af grenene. Vi stak os hele tiden på de meget lange torne. Det endte med, at jeg fandt en lang grilltang frem og tog en gren ud af posen med den, og så klippede jeg alle blade og torne af før jeg gik videre med at plukke bærrene. Den første dag var jeg så dum, at jeg havde en hvid bluse på som jeg er glad for... den er nu hvid med gule polkaprikker. Øv!
Jeg ledte efter diverse opskrifter på Nettet for min veninde Frk. Jensen kendte ikke til Havtorn, eller også gad hun ikke at stikke sig hele tiden. Jeg fandt 2 opskrifter jeg ville bruge, den ene var på Havtorn saft. Da Havtorn er propfyldt med A og C vitaminer er det er god vinterdrik når det begynder at kradse i halsen. Så jeg rensede og skyllede 1 kg bær, lagde dem i en gryde med 1 liter vand og kogte det i ca. 10+ min., Vi skulle ud så jeg lod det stå og køle, dag vi kom hjem et par timer senere stank der nærmest af bræk. Det er syren i bærrene går jeg ud fra. Vi så på hinanden... alt det arbejde og så stinker det sådan?! Jeg blev enig med mig selv om at give det en chance.så lagde jeg bærrene i en sigte beklædt  med gazestof (jeg har ikke en saftpose/stativ ting) maste bærrene med en grydeske, og tog tilsidst stoffet med bærrene op at sigten og pressede resten af saften ud. Lidt bøvlet men det virkede. Jeg tilsatte 400 gram sukker, fordi det virkede syrligt brugte jeg en blanding af min hjemmelavede vaniljesukker, brunfarin, rørsukker og alm. sukker. Jeg havde en brugt vaniljestang som jeg smed op i også. Jeg kogte det i ca 20-30 min til det var blevet lidt tykkere og koncentreret. Vi smagte på det i forholdet 1 del Havtorn og 3-4 dele kogende vand. Det smagte godt. Så det er blevet flasket og ligger sammen med hyldebærsaften klar til brug når det bliver vinter.
Vi havde ikke plukket ret meget så vi fik kun et par flasker saft og en lille portion Havtorn og gulerod chutney og en lille portion hybenchutney. Opskrifterne fandt jeg her:
Havtorn chutney og Hyben chutney  Blot skal man prøve sig lidt frem med vineddiken, det bliver let for surt og stærkt. Jeg erstattede chili med ingefær pga allergi.
Jeg har indkøbt en del flasker og sylteglas i den tro at de ville blive fyldt op med Havtorn, Hyben og Hyldebær (3 x H), men det var altså ikke tilfældet. Da det ikke skal ligge tomt uden indhold vil jeg købe et eller andet at sylte, henkoge osv. Jeg har stadigvæk 2-3 flasker tilbage og ditto glas. Nogen gode forslag?


10 kommentarer:

  1. Pyha, sikke et stort arbejde, men dejligt at du fik lavet en god og supersund saft. Vi har mange havtorn her i Liseleje, så jeg har også samlet ind - dog kun til pynt på kager.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg går vinteren i møde med sindsro med alle de vitaminer jeg har i flaskerne nu.
      Hvordan smager de rå på en kage?

      Slet
  2. Havtorn er vist det nye sort.. :-) jeg synes efterhånden der er havtorn i alt, smagen er meget markant.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg blev da lidt overrasket over at finde så meget om dem på internettet, så jeg blev klar over at det er en trendy lille ting jeg har fået fat i der.
      Jeg må sige det hjalp med rørsukker, farin og vanilje at få den markante smag dæmpet...

      Slet
  3. Dine ting ser rigtig gode ud.
    Det bliver nemmere, hvis du fryser grenene med havtorn ned; så kan du trække dem af med fx en gaffel, og det sviner heller ikke så meget. På denne måde fik jeg skaffet mig en pæn portion på over et kilo havtorn uden alt for meget besvær.
    Jeg lavede sidste år en havtorn-æblemarmelade - det smagte virkelig godt, så jeg laver mere i år. Marmeladen bliver bedre med halvt af hver end med ren havtorn.

    Forslag: hvis du har mulighed for at finde vilde æbler og blommer: æble-blommechutney. Det smager også ret godt. Du kan selvfølgelig også købe æbler og blommer, men det bliver ligesom noget andet, når man selv har fundet råvarerne, vil du sikkert også kan skrive under på :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde læst tippet med at fryse dem men der var desværre ikke plad i fryseren. Til næste år vil jeg enten sørge for plads eller samarbejde med en med en kummefryser. Jeg kan iøvrigt godt forestille mig at blandet med æble vil den være mere interessant.

      Åh ja jeg ville elske at finde vilde frugter!

      Slet
  4. Av, godt at du fik tornen ud igen. ;-D

    SvarSlet
  5. Da det øverste billede dukkede op, tænkte jeg at det intet havde med syltning at gøre ;-)
    Havtorn har jeg endnu ikke gjort mig i, men har smagt det og blandet med æbler eller andet er det rigtigt godt. Hyben og hyldebær i flere varianter er nærmest altid i huset.
    Kan du finde brombær, kræger, æbler, mirabeller blåbær, rønnebær og den slags så skal du nok få fyldt glas og flasker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahaha jah, det snød lidt :-D
      Brombær har jeg allerede lavet tidligere, men æbler og blommer ku' være lækre. Rønnebær har jeg aldrig tænkt over at man kan sylte. Jeg troede de var sure for det siger ræven jo?! ;-)

      Slet