tirsdag den 8. november 2011

Oma på hollandsk

Jeg er blevet pap-bedstemor til en masse småbørn; Henk har 5 børnebørn og endnu et på vej! Bedstemor hedder Oma på hollandsk og det kalder de mig, ihvertfald et par stykker af dem.  På hollandsk skelner man ikke mellem mormor eller farmor, så derfor siger de tit et navn eller ord sammen med Oma. Henk bliver f.eks kaldt Opa Politie fordi han er politimand.
I søndags blev vi bedt om, at passe de 2 ældste drenge (2½ og 4) fordi forældrene skulle på et haste ligge-for-døden besøg hos bedsteforældre 2½ times kørsel nordpå. Drengene ankom om morgenen kl 7:30 og var morgenfriske for IIIIH hvor var det dog spændene at de sku' være her og blive passet! De havde endnu ikke spist morgenmad så det sku' vi gøre sammen. Desværre er de enormt kræsne så det var lidt besværligt. De må helst heller ikke få sukker fordi de har tendens til at være hyperaktive...MON ikke! Oma koekje (det betyder småkage... gæt selv hvorfor jeg hedder det) havde selvfølgelig bagt bamse banankager uden sukker, men FØJ! dem ville de under ingen omstændigheder smage på, de var da ulækre! Henk tvang den store til, at smage en krumme og ungen vrængede næse af smagen. Hømf! Så mine små bamse formede kager endte på Henks arbejdsplads så de store stærke politimænd sad der og åd en bamse... Jeg fniser endnu ved tanken!
Børnene sku' jo selvfølgelig underholdes og der er grænser for hvor mange tegnefilm man kan holde ud, at se og hvor mange tegninger de skal lave eller bygge Legotårne m.m. så vi tog hen i en skov/park område der ligger i udkanten af Delft, der kan man fodre dådyr, forskellige fugle, geder og klappe de andres hunde. Desværre var det brunstsæson så dådyrene måtte ikke komme hen og få brød m.m for hannen, hvilket den ældste af drengene, Justin, fandt meget dumt...det ødelagde i det hele taget turen for ham synes han ;-)
Vi måtte minde ham om, at han da vist havde hygget sig udmærket uden bambierne.
Her søger de efter ulve i bladene...
Da vi havde slæbt dem den lange tur rundt for, at brænde noget energi af kørte vi ind på MacDonalds til frokost. Ufatteligt at et happy meal kan gøre så meget lykke... hmmm deraf navnet vil jeg tro. De hvinede af fryd da vi spurgte om de ku' li' mad fra MacD.
De slæbte glade deres Happy Meal kikkert, ballon og MacD flag hjem og viste det til mor og far. Resten af dagen blev der leget og tegnet og set ud af vinduet med kikkerten for de ledte efter forbrydere og ulve! På et tidspunkt blev Oliver på 2½ år skræmt over sin egen fantasi så Henk måtte berolige ham med, at han jo er Opa Politie. Nå ja, det hjalp lidt, så var han i sikkerhed, så kaldte Henk mig for Oma Politie og om ikke den lille slog en høj latter op?! DET ku' da ihvertfald ikke passe...HAHAHAHA... - møgbarn! Vi griner af det endnu.
Da vi afleverede dem ved 18.30 tiden var jeg udkørt! På vejen hjem kørte vi ind og spiste noget usundt for ingen af  os orkede lave mad.
Jeg lå i min seng og SOV da kl. var 22:30 hvilket normalt er uhørt. Jeg sov til kl. 8:30 næste morgen...det er også usædvanligt. Jeg sagde til Henk at det var længe siden jeg havde sovet så dybt og længe...så han foreslog at vi passede drengene 1 gang om ugen... NOT!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar