lørdag den 12. november 2011

Lørdag i Delft

Idag skinnede solen og det var koldt; lige så'n som jeg synes vinter skal være, så jeg besluttede at gå tur i Delft's bymidte, så da Henk tog på arbejde kørte han mig de 2 min. køretur ned til byen.
Lørdag er markedsdag, faktisk er der 3 markedsdage i Delft 3 forskellige steder; tirsdag er det på den anden side af gaden fra hvor vi bor og det er meget lille, højst 15 boder. Torsdag er det største marked og ligger på MarktPlaats, som betyder markedspladsen, men som københavner vil jeg oversætte det til Rådhus Pladsen fordi det er der byens rådhus ligger. Lørdag er det et par gader fra markedspladsen og er spredet ud på 2 gader, alle har faste pladser og det er så vidt jeg ved noget kommunen bestemmer. Der er altid mange mennesker på markedet og især når vejret er skønt!
Så her er en lille rundvisning i Delft lørdag formiddag:
Første stop var Beestenmaarkt, det var førhen pladsen hvor landmændene kom ind og købte og solgte husdyr et par faste dage om ugen. Henk plejede at komme for sent i skole på de dage fordi han lige skulle forbi og se på dyrene og "hjælpe" med at få dem ind og ud af vognene.
Nu er det en meget meget hyggelig plads med restauranter og cafeer hele vejen rundt. Om sommeren kan det næsten være umuligt, at finde et ledigt bord.
Når man går ud fra Beestenmaarkt begynder lørdags markedet (eller slutter hvis man kommer fra den anden side...). Den første bod er en blomsterbod.

Lidt frugt og grønt?!  Hvis man vil spare lidt på husholdningspengene
er det markedet man skal handle ind på!



Nøddeboden er altid omringet af kunder. Når de rister nødder skal man næsten have hagesmæk på! Mums!


Slikboden er også populær!




Blomsterboderner ligger side om side; 5 €uro for en stor buket blomster, det er vel ca 37 DKK?! Kan det blive billigere end det? De fleste jeg kender har altid friske blomster på bordet, og hvorfor ikke til den pris!



Jeg gik videre sammen med alle de andre der nød det gode vejr og Delft:
Det er bag rådhuset, der ligger en stribe cafeer og butikker.


Det her er en antikvitets forretning med bl.a gamle isskøjter, hollænderne har jo noget med isskøjter. Flot hus og sjove varer.

















En lille gyde der fører hen til Marktplaats.

Rådhuset i Delft. Her bliver man gift.


Ingen grund til, at fare vild i Delft; masser af skilte med vejvisning... hvis man altså taler hollandsk.

Her kan man sikkert falde i kanalen når der ligger sne...



Endnu en lille gågade med masser af sjove butikker og et par cafeer.


Kanaler, hvide broer, hundredvis af cykler. Typisk hollandsk!












Hollænderne spiser en slags Berliner Phankucken, de kalder dem Oliebollen. Her er den bedste af dem i Delft, den ligger på bagsiden af den gamle kirke og når vi kommer tættere på nytår vil der være lange køer for, at erhverve et bid af godterne.

Delft blauw:

Og så tog jeg sporvognen hjem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar