lørdag den 30. juli 2011

Flæskesteg

Jeg bliver tit spurgt om hvad der er typisk dansk mad. Det er Flæskesteg synes jeg, så jeg har et par gange købt en god én af slagsen med hjem fra Danmark og lavet den til familie og venner, og min svigermor ÆLSKER det! Det gør Henk også og han vil helst ha' det 1 gang om måneden hvis han må bestemme, men det må han ikke så det bliver kun spist en sjælden gang imellem her.
Min svigermor hugger sværene fra fra svigerfars tallerken hvis han er for længe om, at få dem kastet i munden!

Vi havde gæster til flæskesteg og de skovlede ind og sad som et par sultne hunde og kiggede på de sidste par skiver med store øjne, da jeg bad dem om at spise til der ikke var mere blev mit ønske opfyldt på mindre end 1 minut hahaha... det var guf for dem.
Hvordan man laver FLÆSKESTEG...

Forleden var jeg i en slagterforretning der så ud til, at have styr på tingene, så jeg spurgte slagteren om en Flæskesteg var noget han kunne skære ud til mig? Ja, det mente han bestemt ikke var noget problem, den skal blot bestilles en uges tid før jeg skal bruge den og vi aftalte at jeg skulle medbringe min "Bogen og Svinekød" med så vi var sikre på at vi talte om det samme stykke svin.  Så det glæder jeg mig til, at prøve.
2/6 2012-Opdatering: Idag købte jeg en bestilt flæskesteg hos den så udmærkede slagter i Rijswijk... Tjongejonge...som man siger hernede... den kostede i Danske Kroner 178.- for 1½ kg. Så er den vist også betalt?! Eller er det bare mig der er ude af trit med priserne.

Hernede har man en ting der hedder Frikandel, det er en typisk snack-ting her og er en aflang fars stang der kan minde lidt om frikadeller med lidt god vilje. Den er friturestegt og sikkert meget usund. Derudover kender de til svenske köttbullar fra IKEA og mener at det minder en del om danske frikadeller. Jeg har haft frikadeller med til sammenskuds sammenkomster fordi det er nemt og lidt anderledes for dem. De er da forsvundet som dug for solen så de har nok kunnet lide dem. Sidste gang vi var til 'Potluck'  havde jeg fiske frikadeller med, det var også populært.


På en ferie i DK købte jeg en gammeldaws hamburgerryg som jeg tilberedte på den sædvanlige måde, Henk elskede det men jeg synes det var for meget så det får vi nok ikke igen lige med det samme.

4 kommentarer:

  1. Mai-Britt, hvor er jeg glad for at du gav dig til kende på min blog.

    Jeg har nu læst alle dine indlæg (jeg skulle ellers have lavet tonsvis af praktiske ting) og har siddet her i al min ensomhed og snakket med mig selv, for hvor kan jeg nikke genkendende til mange af dine indlæg/problemer/oplevelser. Blandt andet den uforskammede behandling du fik da du kom herned og i forbindelse med jeres bryllup, den kender jeg. Jeg har flere gange været parat til at løbe skrigende hele vejen "hjem" til den nordlige del af Jylland.

    Men, men jeg har lige en enkelt bemærkning! Det er altså lykkedes mig at få gulerodskage på en café i Dordrecht! Og den var slet ikke så ringe endda ☺.

    Sjovt nok, så kan jeg se at vi også ind i mellem rammer de samme emner, men det skyldes sikkert, at det er de samme ting vi undrer os over ☺ ☺.

    Skønt at have en lidelsesfælle hernede ☺.

    SvarSlet
  2. Hej og tak for dit svar.

    Jeg lagde godt mærke til i et af dine indlæg, at du også har været offer for skrankepaveri og bureaukrati hernede. Og så gik vi og troede at det ku' være lidt tungt i Danmark... HA! ;-)

    Mht gulerodskage så har jeg også set dem flere steder nu, bl.a hos Koekela i Rotterdam http://www.koekela.nl/index.html

    Jeg er ikke færdig med, at læse din blog endnu så vi tales uden tvivl ved på din blog.

    Mange hilsener fra din lidelsesfælle...

    SvarSlet
  3. Tak, tak, tak og atter tak!
    Jeg har lige checket Koekela og de laver også brownies!!!!! Igen tak for tippet.
    Jeg hører til den minioritetsgruppe (måske har jeg et par lidelsesfæller), der falder helt i svime over en træstamme, romkugle eller en brownie og kan af og til få halluciationer over en rigtig god træstamme med dansk marcipan. Brownies laver jeg ganske vist selv, men når abstinenserne melder sig, så skal det være her og nu og ikke efter en par timers arbejde, at den skal på bordet. jeg skal i hvert fald til Rotterdam inden længe ☺ ☺ ☺.
    Jeg havde siddet og kigget efter din "faste læser", men først i dag fandt jeg den ☺.
    En skøn uge til dig deroppe nordpå, håber at vejret er bedre end her.

    SvarSlet
  4. Hvis du er vild med træstammer så har IKEA's svenske madbiks en slags træstamme. Jeg kan ikke huske hvad den hedder, men den er så vidt jeg husker med grøn marcipan. Jeg synes den er træstamme agtig nok til, at jeg får stillet mit behov...
    Vejret er hæsligt her; lige som man går og glæder sig over, at solen har skinnet i mere end 20 min. kommer der en skylle der er ved at drukne én.
    Jeg har fundet verdens bedste Brownies opskrift... ihvertfald volgens mij.. ;-)
    http://www.joyofbaking.com/katharinehepburnbrownies.html
    Hvis du mener at din opskrift er bedre og mere 'snasket' end denne beder jeg dig om, at STRAKS sende din opskrift til mig... ;-) Jeg elsker også Brownies, træstammer og studenterbrød, sidstnævnte får min Bager veninde til, at gyse...

    SvarSlet