torsdag den 23. august 2012

Danske links i Holland

Jeg kan se at mange af mine besøgene her på bloggen læser om at flytte til Holland, så jeg gætter på at mange overvejer en flytning, jeg vil gerne være behjælpelig med et par links der måske kan gøre livet og flytningen lidt lettere...selvom man skal forstå at det er aldrig nemt, at flytte land når man er voksen...man vil altid være delt i 2. Sådan er det og jo hurtigere man forstår det og accepterer det, jo bedre.
Jeg har fundet flere gode links frem til almindelig deling:
www.um.dk  -- Udenrigsministeriet. Start med dem og se under Apostille stempel. Det SKAL du ha'!! Få det i Danmark, det er nemmere, hurtigere og billigere!
Når du alligevel er inde på udenrigsministeriets side se også på følgende:
http://nederlandene.um.dk/da/rejse-og-ophold-dk/ophold-i-nederlandene/danske-foreninger/
http://nederlandene.um.dk/  -- Den Danske ambassade i Holland... kan være nyttig at ha' kontakt med?!

Hvad skal du først? Søge arbejde eller lære sproget?

Der er 2 sites der søger skandinavisk talende:
http://www.indeed.nl/Scandinavische-vacatures   - siden er på hollandsk
http://www.undutchables.nl/vacancies/  - på engelsk, her kan man også læse om Holland m.m....
Den største Jobbank, iflg dem selv ;-) http://www.jobbird.com/nl/  -   på hollandsk...

At lære sproget... oj-oj-oj... begynd allerede hjemmefra! Find en hollænder der kan gi' privatundervisning hvis der ikke er en aftenskole der underviser i det!
Når du er kommet herned så check f.eks: - foreningen af dansklærere i Holland:
http://www.danmark.nl/     de underviser altså også i hollandsk og måske er de en større hjælp da de taler både dansk og hollandsk, de er overalt i Holland. Udover dem er der et væld af kurser der tilbyder sprogundervisning. Det er bedst at du kan lidt/har fået en fornemmelse for sproget FØR du kommer, det gør alting meget lettere for dig! Pas på at du ikke havner i en gruppe med for mange udlændinge fra underudviklede lande (hvad er det politisk korrekte ord for det nu??), det vil holde dig tilbage...
Invester gerne i ordbøger: http://www.gyldendal.dk/boeger-til-voksne/ordboeger-opslagsvaerker/ordboeger/9788700759749/dansk-hollandsk-ordbog
Jeg fik dem i gave af familien og de har været brugt flittigt! Kæmpe hjælp!

Du skal naturligvis mødes med andre danskere/skandinavere, ihvertfald i starten når du har behov for at brokke dig over Holland og hollændere ;-)
http://www.dansksamfund.nl/?Links
I Den Haag (som kaldes Haag på dansk eller the Hague på engelsk) findes en skandinavisk klub der mødes til en drink nu og da, der afholdes også fester m.m. Har en gang været inviteret til Norsk filmfestival...
http://www.clubscandinavia.com/  Her kan du også finde jobs m.m. så meld dig ind her.


Sidst, men ikke mindst, kan du læse om en anden dansker i Holland (udover mig....) http://annetteudiholland.blogspot.nl/  Gå tilbage i hendes blogs og læs om hendes besværligheder... Annette og jeg har haft ens oplevelser med bureaukrati, læs og lær!

Velkommen til Holland!!

NB! Jeg har fundet en blog af endnu en dansker i Holland: http://dinapigen.dk/Holland.html

4 kommentarer:

  1. Sikke en fin guide du har lavet til folk, der har brug for råd, når de flytter til Holland!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, det er godt med hjemmearbejde før man rejser... Derefter gør man sine egne erfaringer ;-)

      Slet
  2. Ja, vi har godtnok nogle fælles oplevelser med i bagagen ☺. Godt stykke arbejde, du har lavet.

    Det er, som du ganske rigtigt giver udtryk for her, ikke så lige en sag, at flytte til Holland (det gælder måske alle lande). Selv om de fleste mener, at Holland og Danmark jo er så ens, så tror jeg let at vi kan blive enige om, at der er mange, mange flere forskelligheder end der er ligheder.

    Jeg var i den heldige situation, at jeg fik et job med det samme jeg kom herned og det gør det hele lettere, men som du er inde på, der er mange ting, der skal tænkes på alligevel.

    Er du med i Club Scandinavia? Jeg har flere gange tænkt på det, men kender mig selv godtnok til at vide, at jeg nok ikke orker at tage turen, hvis der endelig er det arrangement, som jeg synes ser interessant ud. Vi var engang til foredrag med Troels Kløvedal i Sømandskirken i Rotterdam, det var faktisk ret spændende, men det er også det eneste vi/jeg har deltaget i for danskere.

    Jeg kender rigtig, rigtig godt den følelse, at man bliver varm indeni, hvis der endelig er én der forstår, at det ikke er så lige en sag at flytte til et andet land. Jeg ville være ellevild over at have en ny bedste ven, der har så megen omtanke. Jeg tror, at jeg en gang har været ude for, at der er nogle der har spurgt på samme måde i de godt og vel 10 år jeg har boet her. Min fornemmelse er mere, at folk (hollændere) synes, at man skal være taknemmelig over, at man må bo her ☺ og i samme åndedrag fortæller de så om deres ferietur til Danmark, kender du det?

    Sikken en zoo-tur! Vi har aldrig været i Blijdorp, mon ikke vi skal prøve det næste gang den lille familie kommer fra Danmark.

    Sidst, men så absolut ikke mindst! Jeg er dig dybt taknemmelig! Jeg er ved at købe mig fattig i vilde ferskner, hold da op hvor er de gode. Tak fordi du fortalte om dem!
    En skøn aften til jer deroppe nordpå.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det er ikke så ligetil som man så naivt troede inden man fór herned pga kærligheden. Jeg ville ønske nogen havde fortalt mig om alt dette før jeg pakkede mine sydfrugter så jeg kunne ha' været bedre forberedt. Jeg var så naiv, at jeg troede sproget ku' læres med den ene hånd i lommen... FEJL! Det var jo så nemt at læse og forstå... jeg kan kun rulle øjne af mig selv! Grammatikken er ved at tage livet af en...

      Mht til hollænderes ferietur til Danmark involverer det næsten altid Legoland... hahaha ;-D og jeg har et par gange forarget dem ved, at sige at jeg kommer altså ikke fra et snotland men et højt udviklet land med bedre arbejdsforhold end her. Så er vi som regel færdige med at snakke...men det var jeg alligevel da de begyndte på deres Oranje-gas.

      Jeg er medlem af den skandinaviske klub og overvejer at vi snart skal deltage i en af deres 'after-work-drink', mener det er om torsdagen.

      Så du er også på vilde-fersken holdet nu... ja, de er skjønne :-P

      Slet