fredag den 15. juni 2012

Flodtur i Holland

På Henks arbejdsplads kan de indsende gode ideer der er besparende og øger effektiviteten og så afholdes der årligt en konkurrence om den bedste idé.  Henk havde sendt en idé ind som de synes om og han blev inviteret med til overrækkelsen af prisen til vinderne. Han var ikke blandt finalisterne men ideen var åbenbart så god og brugbar, at vi (også fruen!) blev trakteret med en sejltur på floden Maas med servering af forskellig art. Det var en god dag. Båden var selvfølgelig spækket med politi både i uniform med deres 'værktøj' hængende fra bæltet :-/ og som os i privattøj. Da flere af politi-spidserne var med havde vi eskorte hele dagen af havne politiet... for en sikkerheds skyld. Det var både lidt sjovt og skræmmende på samme tid for hvad nu hvis de måtte i aktion...
Hele dagen var de omkring os.

Hele dagen var der servering af kaffe, The og alkoholfrie drikkevarer, sødt til kaffen og lækre hapser til de kolde drikkevarer. Hollandske hapser varierer meget og kan til tider snige sig op i nærheden af de spanske Tapas. Det var bestemt ikke så ringe endda og gjorde det ud for frokost for os.

Floden løber gennem Holland, Belgien og Frankrig. På vores lille sejltur kom vi forbi land idyl, rå natur og i Rotterdams havn så vi en masse interessant arkitektur. Sidstnævnte er Holland berømt for... hvis ikke så burde de være det. Se selv hvilken fantasi der bliver lagt for dagen i de mange billeder jeg tog i Rotterdam:
Boligblokke der er lidt mere interessante, at se på end de der triste grå beton ting som man ser i danske ghettoer... og ghettoer andre stede i verden!
En af de mange broer over floden. Det ser ud som om den kan løftes op når der kommer store skibe, men jeg er ikke sikker for vores båd var desværre flad nok til, at den ku' sejle under. Ville ellers gerne ha' set det.

Der bygges på livet løs, tyder ikke på så stor en krise som de ellers taler om... eller hva'?!
Lidt af Rotterdams skyline med Euromasten (den høje pind med en rund dims omkring midten), det er et udsigtstårn med restaurant, det er bestemt et besøg værd hvis man ikke lider af højdeskræk. Man betaler for at komme ind, så tager man elevatoren op og der kan man vælge at køre op med en anden slags elevator hvor man sidder ned, den drejer rundt så man kan se hele Rotterdam og omegn samtidigt er der glasgulv så man kan se ned. Absolut ikke anbefalelsesværdig for bangebukse!! Eller man kan gå i restauranten. Restauranten er god og ikke specialt dyr og sikke da en udsigt! Man spiser ca 100 m oppe i luften. Der er sågar også et par hotelværelser deroppe... http://www.euromast.nl/en/
 Den lille brune bygning med de grønne tårn-tage er Hotel New York, det er en af klassikerne at besøge for frokost eller andet når man er i Rotterdam. http://www.hotelnewyork.nl/en/
Bemærk den sjove hvide kasse der ligger oven på en bygning til venstre i billedet. Hver gang jeg ser den minder den mig om en Clockradio... Jeg ved ikke hvad det er, men jeg smiler hver gang jeg ser den.
Erasmus Brug - Erasmus broen. Den er et skønt syn også nedenunder :-) Der er pragtfulde fotos på internettet hvis man googler den.

Lidt mere Skyline. Den hvide bygning længst til højre er Mærsk.

Gammelt og nyt i skøn forening.
En rød bro... den lille kusine til Golden Gate Bridge i San Fransisco?

Jeg synes arkitektur er interessant og fascinerende så det er jo heldigt at de er så modige her i Holland med byggerierne.Personligt synes jeg det er lidt synd, at man er så bange for højhuse i København, det skal jo bare gøres rigtigt!
Henk og jeg har flere gange talt om, at flytte til Rotterdam af 2 grunde; han kommer tættere på sit arbejde og jeg kommer til en storby. Skal vi flytte derind skal vi bo ved havnen for den er bare noget så underholdene. Om aftenen når lysene er tændt er det fantastisk med Rotterdams skyline. Jeg tror bestemt godt, at jeg ku' holde det ud... det er lidt værre med Henk ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar