tirsdag den 31. juli 2012

Henkogte Ferskner á la Frk. Jensen

I sidste uge bad jeg Henk om, at købe vilde ferskner (flade ferskner) til mig da han var nede og købe ind, men han vidste ikke hvad det var og kom hjem med almindelige ferskner. Det er også ok men bare ikke det jeg havde lyst til, så de endte med at ligge og blive mere og mere modne, de var så modne at man ikke kunne spise dem med tøj på og jeg har et eller andet imod at stå ude i brusehjørnet, afklædt, for at spise ferskner! Så jeg fik den geniale idé at se hvad Frk. Jensen havde at sige om den ting. Det havde hun sandelig en mening om i 1936! Så jeg for ned og købte et stort glas med patentlåg og gik ellers igang:
1 kg velmodne ferskner (og DET var de!), ½ liter vand, 300 g sukker, reven skal af 1 citron, 2 spsk citronsaft, 1 lille håndfuld friske mynteblade. Konserveringsmiddel. 
Fersknerne skoldes og flås, deles i halve og udstenes. 
Vand, sukker, citronsaft og -skal koger i 2-3 min.
Fersknerne kommes i den koghede lage, et ad gangen og koger i ca 2 minutter. Tages op med hulske og kommes på rene glas med frisk mynte.
Lagen koges ind for god varme i 10 min., tages fra varmen og tilsættes konserveringsmiddel og hældes over fersknerne og glasset lukkes straks til.

Planen med dem er, at de skal spises når vi har gæster til middag, jeg vil servere dem med en kugle god is til.

2 kommentarer:

  1. Det lyder rigtig lækkert! Jeg har aldrig prøvet at henkoge ferskner, men får lyst til at gå i gang. Det er dejligt med lidt hjemmelavet til gæstemiddage.

    SvarSlet
  2. Jeg tror også de vil smage godt for de dufter skønt!

    SvarSlet