lørdag den 7. juli 2012

Den allestedsnærværende 'Appeltaart'.

På caféerne i Delft (og resten af Holland tror jeg...) kan man for det meste få Appeltaart, altså æbletærte, nogen gange har de sågar ikke andet! Den er da lækker men ikke lækker, at det er den eneste kage man vil spise hver gang man går på café. Af en eller anden årsag får mange hollændere mundvand og næsten tårer i øjnene...nå ja så ihvertfald julelys... når de ser appeltaart på menuen eller talen falder på den. Når jeg har forsøgt at sælge mine kager til caféer og restauranter i Delft har de næsten alle sammen spurgt om jeg solgte appeltaart.
Idag lavede jeg den til mine svigerforældre som en lille velkommen-hjem hilsen; de kom hjem fra 2 uger i Italien. Henk savlede næsten mens den bagte...
Her følger opskriften på Oma's Appeltaart (Bedstemors æbletærte):
Tænd ovnen på 180 grader.
Du skal bruge: 
En smurt springform på ca 24 cm.


300 gram mel
200 g. koldt smør
175 gram farin
6 æbler, skrællet, renset og skåret i både.
2 æg
2 tsk kanel
1 knivspids salt
2 spsk rasp

Skær det kolde smør i små stykker og bland det med melet, kun 150 gram af farinen, salt og det ene æg. Ælt det til en sammenhængende dej, ikke for klistret (tilsæt evt. mere mel...).
Del dejen i 3 dele. Den ene del rulles ud og bunden på den smurte springform beklædes med den. Den anden del rulles ud til kanten og lægges rundt i kanten på formen, tryk dejene sammen. Drys 2 spsk rasp på bunden af dejen. Dæk bunden med et lag æblebåde, drys med kanel og farin, læg et lag æblebåde til og drys med kanel og  farin. Rul  nu den sidste del dej ud og skær den i ca 2 cm strimler og lav et gitter oven på kagen, tryk enderne ned i kanten. Pensl strimlerne med æg.

Bages i ca 1 time ved 180 grader midt i ovnen (dog kun 45 min med varmluftovn).
Lad den køle lidt før den tages ud af springformen. Serveres med flødeskum.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar