onsdag den 17. august 2011

Jeg elsker kager!

Ja, det er vel ingen hemmelighed, at jeg elsker kager. Dels bager jeg i tide og utide og dels er jeg for tyk hvilket nok giver en antydning af, at jeg har en sød tand... lidt for sød! Det var nok ikke det mest ideelle at starte sit eget kagefirma når man har et vægtproblem...men sådan er der så meget. Jeg går tit i fitnesscentret, jeg er drevet derover af min dårlige samvittighed.
Jeg forsøger at dele gavmildt ud af mine kager så vi ikke spiser det hele selv her. Henk har sukkersyge og er lidt overvægtig så kager er nok ikke det bedste for ham, for at sige det mildt.
Når vi er til sammenskudsgilder kan arrangøren ikke bestemme sig for om jeg skal komme med kage eller mad, vores venner her synes jeg er en fantastisk kok... det tror jeg skyldes at jeg laver ting de ikke er vant til og jeg laver alt fra bunden, og det giver altså en bedre smag. De er også måbende over, at jeg kan finde på at sylte og gemme det i et år fordi det er bedre når det er lagret. Henk bliver misundt.  Sjovt! for jeg er vant til, at min familie og venner i Danmark kan lide, at lave mad og helst vil lave alt fra bunden.
Jeg vil vise et par af mine kager der er lavet for sjov og givet som gaver eller til venner til deres arbejdsplads på en regnvejrsdag... for at undgå at spise dem allesammen selv.

En gulerodskage til en betalende kunde, han er en af mine faste kunder og jeg har dårlig samvittighed over, at for første gang var pynten færdigkøbt. Jeg plejer at lave de små gulerødder af marcipan, men så fandt jeg disse på en ferie og købte en masse pakker med hjem. De smager ikke fantastisk, de er nærmest så'n lidt stivnet marcipan agtige...





Det lyder nok skørt... men disse kager er lavet fordi jeg havde både kagedej og farvet marcipan tilovers, fra en bestilling på gulerodskage så jeg besluttede mig for, at lave cupcakes til en af mine venner og hans kollegaer. Jeg havde lyst til, at lege lidt. Det er gulerodskager med søde figurer på. Fuglen er selvfølgelig Jakko.




Vi havde en rigtig sød, venlig, hjælpsom varmemester her i ejendommen som vi var glade for. Desværre blev han lidt for hurtigt nedslidt og måtte tage før-pension pga slitage af knæene.
På hans sidste dag var han inviteret rundt til mange af beboerne for, at sige farvel og modtage en lille gave. Vi gav ham en flaske af en art og jeg havde lavet en fjollet kage med ham liggende og slappe af med en kop kaffe og kosten smidt til siden.
Bortset fra at jeg kan li' ham var jeg også lidt skyldbevidst over, at have udsat ham for dansk humor når den er værst; Da han en dag fortalte os at operationen af hans knæ ikke var lykkedes og han ikke vidste hvad lægerne nu ville gøre, røg det ud af munden på mig: 'De vil nok amputere'... da jeg havde sagt det ku' jeg ha' bidt tungen af mig selv. Den stakkels mand's mund gik op og Henk sagde beroligende til ham: 'du blev udsat for dansk humor, hun er fra Danmark ved du nok'. Jeg var noget flov, men til alt held kom han sig hurtigt over chokket og grinede så jeg kunne ånde lettet op. Når jeg siden hen har mødt ham siger han: 'de har ikke amputeret endnu'...
                                                                        

I vinter da sneen lå højt var vi inviteret til en fest  med en masse mennesker og mange børn. Så jeg købte et peberkagehus i IKEA's svenske madbutik, samlede det og dekorede det med "sne" i tonsvis. På taget sidder 2 fugle og nedenfor er der en lækkersulten kat.

På den anden side ef huset står der en nysgerrig snemand og glor ind af vinduet.
Ungerne elskede den og det gjorde de voksne også...


Jeg troede ikke jeg var romantisk... men så mødte jeg Henk og fandt ud af, at der er en romantiker gemt i mig et eller andet sted langt inde.
Dette er kagen jeg lavede til vores 1 års bryllupsdag da hans familie kom herover til kaffe. Det er chokolade lagt sammen med chokoladecreme og friske hindbær...ikk' så ringe endda!




Kagen her er til et selvbygger housewarming. Det viser håndværkeren der nu kan slappe af liggende på græsplænen med en Broodje kroket og en kop kaffe.
Den var ret så populær...







Uhm... kage...

4 kommentarer:

  1. Nej hvor er de skønne! Du kan bare det der med at dekorere kager og jeg kan forestille mig, at de smager så man kan høre englene synge.

    Indledningen til dit indlæg kender jeg jo så godt ☺. Jeg var lamslået, da jeg flyttede herned og så at alt kan købes færdiglavet, det er utroligt at de "gamle dyder" ikke har nogen værdi her. Jeg har længe sagt, at Holland ligner mere og mere Amerika, uden nogle ville tro mig. Men for et stykke tid siden blev jeg bekræftet i mine antagelser, under en diskussion i TV, blev der sagt, at Holland er det land i Europa, der ligner Amerika mest.
    Hold du endelig fast i hvad vi er vant til fra Danmark, det gør jeg ☺.

    SvarSlet
  2. Jeg var også noget overrasket over, at man kan købe frugt og grønt skåret i passende stykker og lagt i poser. Det er nemt og hurtigt og samfundet har åbenbart brug for at det skal være hurtigt. Jeg indrømmer at jeg tit køber salat i poser og så 'jazzer' dem lidt op med et par andre ting. Da jeg arbejdede på kontor købte jeg tit en snackpose med blandede frugt stykker på vej til arbejde for ikke, at købe chokolade. Mht til søde sager har jeg ingen rygrad... SUK!
    Jeg har altid tænkt at England var mest som USA det er nok fordi der er så mange stærkt overvægtige englændere, men jeg kan godt se hvad du mener med at hollænderne efterligner den amerikanske kultur. Endnu er her dog ikke så mange fede som i UK og USA.

    SvarSlet
  3. Hovsa, hvor blev dit indlæg omkring udlændinge i Holland af?
    Vi er altså bare så enige omkring det med chokoladen ☺. Desværre går den ikke længere (gammel"mands"sukkersyge), den tid hvor jeg lige kunne drøne et stykke blød nougat ned på vej fra supermarkedet og hjem er forbi! Nu står den på mørk chokolade, hvis det skal være chokolade og det er altså knap så spændende ☺. Nyder I også solen oppe hos jer i dag.
    En skøn weekend til dig.

    SvarSlet
  4. Henk har også diabetes 2, men det går bedre med ham nu da min kogekunst er kommet til. Han motionere også en del, men det gør du vist også med cykelture på over 35km... Han får mindre medicin nu og alle tal undtagen sukkertallet er blevet fine. Målet er at få ham væk fra medicinen. Men det vil jo altid sidde i kroppen og lure.
    Min blog om udlændinge i Holland fik jeg kolde fødder over fordi jeg er klar over at det er et kontroversielt emne. Men her ER vildt mange udlændinge!!

    SvarSlet