mandag den 13. maj 2013

Nø brokker høn sig igen...

Nø må jeg altså lige skælde ød en gang mere... men så er det nok også sidste gang jeg gør det... (tror vi på den?!)
Idag var vi på lynvisit hos børnebørnene, de havde 2 venner med hjemme efter skoletid og deres mor hentede dem mens vi stadig var på besøg. Jeg har mødt deres mor 1 (én) gang før engang vi var med i skolen og hente drengene. Dengang spørgte høn mig hvor jeg kom fra i Danmark, da jeg svarede København spørgte høn mig om jeg så kendte en 'familien Thomsen'. Det smilede jeg af og sagde, at der altså bor over 1 million mennesker i København og at når en navn ender på 'SEN' er det en slags massebetegnelse. Jeg lover højtideligt at jeg ikke grinede af hende, jeg smilede køn!
Idag tillod jeg mig at sige noget på engelsk mens høn hørte det og om ikke kvindemennesket sagde til mig: 'Øv dig noget mere på hollandsk'. FNYS! Henk var målløs over hendes frækhed. Jeg er snart vant til det, men bliver dog alligevel noget så forbandet arrig over den slags flabetheder.

Tak fordi du lyttede til mit brok! ;-)

Og til alle der øndrer sig over stavemåden i denne blog: Læs min blog 'Det hollandske U' ;-)
Nogen mennesker har altså en stor mønd ligesom en krokodille... Billedet er fra Blijdorp  2012.

10 kommentarer:

  1. Det er da en utrolig frækhed, hvad bilder den dame sig ind.. Høn børde over knæet.. :-)

    SvarSlet
  2. Det var da utroligt - hvad siger Henks søn til, at hun opfører sig sådan?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hverken Henks søn eller svigerdatter hørte det. Jeg tror faktisk svigerdatteren ville ha' givet hende tørt på havde hun hørt det. Jeg undres stadig over den manglende pli!

      Slet
  3. Sikke da en gimpe, hvad med om hun fik et kursus i takt og tone. :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du helt ret i. bagefter vidste jeg alt det uforskammede jeg sku' ha' sagt til hende... men som jeg alligevel ikke gider sige fordi jeg helst ikke vil ned på det plan. Men måske næste gang er der en der får læst og påskrevet.

      Slet
  4. Åh, de hollændere! Jeg kan saftsusemig godt forstå, at du brokker dig, det er du i din gode ret til. Jeg tænker tit på, at den frækhed og ubehøvlede attitude vi som udlændinge ofte møder hernede, den kan jeg ikke forestille mig, at danskere bruger overfor udlændinge. Eller gør de?

    Ikke fordi det har noget med dit indlæg at gøre, men vi var jo til den her 80 års fødselsdag i søndags og en nydelig ældre herre, som jeg ikke havde kendte, spurgte mig hvor jeg kom fra, da min accent synes tysk og så alligevel ikke. Jeg fortalte, at jeg var dansker og det første han sagde var "Jamen hvad gør du så her, når du kommer fra så dejligt et land"!!!! Det viste sig, at han gennem mange år havde sejlet på Danmark med store fragtskibe og synes, at Danmark var et vidunderligt land.
    Jubiiiiih, endelig en og det endda en hollænder, der ikke synes at det eneste saliggørende på denne jord er være hollænder.

    Engang for et par år siden da vi var til fest i Danmark, da sagde Frank til sin borddame, at bare fordi man ikke er dansker og mestrer det danske sprog 100% korrekt, derfor behøver man jo ikke at være dum! Den er jeg begyndt at bruge, når jeg ellers kan få mig selv til det.

    Jeg kan fortælle dig, at der er en Tiger i Utrecht. Jeg kendte ikke Tiger fra Danmark, men havde hørt om den og da jeg opdagede forretningen måtte min veninde slæbes med derind. Det endte altså med lidt indkøb ☺ ☺ ☺.

    De kager ser umanerligt dejlige ud......

    SvarSlet
    Svar
    1. Og for at det ikke skal være løgn var der igen en der fortalte mig, at jeg da bør lære at tale hollandsk. Hun var belgier, ku' jeg høre, så jeg var lige ved at sige 'i lige måde'... ;-) Åh jeg ku' skrige over deres arrogante selvfede nationalisme!
      Tænk, jeg har haft den samme oplevelse med en der ikke ku' forstå hvad i alverden jeg lavede i Holland og så overikøbet i Delft, som han udtrykte det, da han hørte jeg kom fra "det skønne København"... jeg smilede lidt indvendigt af ham må jeg indrømme, for det han savlede mest over var fest og farver i Nyhavn... :-D det ændrede nu ikke på, at jeg labbede det i mig.
      Uh... bare jeg havde modet og frækheden til, at svare folk som Frank gjorde... det skal jeg da vist øve mig lidt i. Godt brølt, Frank!
      Jeg aftvang Henk at være ærlig og sige mig hvordan jeg taler hollandsk og IKKE være kærlig ægtemand men hudløst ærlig. Jeg håber han var det da han sagde: 'Det går rigtigt godt med dit hollandske, folk er bare dumme. Ja., du taler med accent, men hvad havde du forventet'... Han får lov at blive lidt endnu... ;-)

      Jeg har set at Tiger har spredt sig flere steder i Holland, en eller anden dag når det nedad til os...

      Slet
  5. En gang imellem skulle man måske åbne munden og give igen af samme skuffe. Der er da grænser for hvad man skal finde sig i.

    SvarSlet
  6. Franks bemærkning var rigtig god, og jeg synes det ville være helt i orden, hvis du havde et enkelt og kort, men lige i synet rammende standardsvar til de uforskammetheder, du får serveret. Især til denne gimpe, som ikke engang var familie, hvorfor det havde været uden eventuelle senere omkostninger for dig.

    SvarSlet