fredag den 14. oktober 2011

Fransk Nougat....

Jeg har lavet Fransk Nougat.
Min mor forærer mig altid de der små madlavnings og bage hæfter der følger med Hendes Verden og HJEMMET, og i en af dem er der en opskrift på Fransk Nougat. Jeg har aldrig tænkt over, at man selv kan lave det...men selvfølgelig kan man da det, så min søster forærede mig en flaske flydende glukose fra Morten Heiberg(?) som sikkert har kostet kassen, og min mor havde den med herned på en af hendes ferier (jeg har ikke kunne finde det hernede).
Igår besluttede jeg mig for, at nu skulle det være så jeg købte stort ind, til en dobbeltportion,  for det skulle gøres rigtigt og lækkert og bruges til små sjove gaver til svigerfamilien, det er nemlig svigermors yndlings slik og min mor er også begejstret for dem. Så jeg gik ned i den lokale oste og Nøddeforretning, for sådan nogen har man nemlig her, og købte stort ind af pistacienødder, tørrede skovbær som også indeholdt kirsebær...vidste ikke de vokser i skoven?! Og en pose tørrede blåbær. Hjem og hakke det hele i småstykker og det tog meget lang tid.
Ifølge opskriften smelter man sukker og glukose sammen, men der stod ikke noget om man sku' røre i det, om det sku' være i en stor gryde eller over hvor høj varme... så det gik galt! Det blev en stor gryde hård klump så det måtte sættes tilside og køle af, så det ku' blive smidt ud. Henk ville lige forsøge at røre i det efter, at det var stivnet med det resultat at grydeskeen knækkede. Vi døde omtrent af grin begge 2.
Næste forsøg blev i en stor gryde under lavt blus og jeg undlod at røre i det, men jeg er faktisk ikke sikker på at det er sådan det skal gøres. 
Ifølge opskriften smelter man i 2 gryder: honning, glukose og sukker i den ene gryde, sukker og glukose i en anden gryde. Man pisker æggehvider og sukker stive i en stor metalskål og når begge sukkerblandingerne har opnået henholdsvis 120 grader og 145 grader hældes det under piskning i de stive æggehvider. Derefter røres nødder og tørrede bær i og det hele hældes i et fad og stilles på køl. Det lyder da nemt, ikk'?!
Henk måtte hjælpe mig med, at hælde sukkermassen i æggehviderne, det skal gøres langsomt i en tynd stråle mens der piskes med håndpisker. Det blev til an tyk lækker masse der lignede GUF som kommes på isvafler, men det kravlede op af stængerne på piskerisene og vi måtte stoppe mange gange for at jeg ku' skrabe det af og piske videre. Vi var begge 2 pladret til med GUF på hænder og tøj og jeg opdagede pludseligt, at køkkenvæg, bord og komfur også havde hvide pletter overalt. Håndpiskeren var klistret til og gryderne lignede noget der var løgn og jeg tvivlede på, om de mon nogensinde blev til gryder igen. 
På et tidspunkt havde jeg fået nok af at lege Gøg og Gokke så vi stoppede og hældte det i en stor form hvori der var bagepapir med lidt kartoffelmel drysset over. Det kunne næsten ikke røres ud i fadet så tykt var det. Jeg måtte holde mine hænder under varmt vand og glatte det ud i formen med hænderne. 
Det blev dækket til med film og stillet på køl, der har det så stået hele natten og idag tog jeg det ud for, at se resultatet af min hårde arbejde. Det er desværre ikke stivnet til at være hårdt og det er noget så klistret at det er svært at skære m.m.
 Jeg lader det stå på køl lidt endnu, vi skal ikke over til svigerfamilien før om et par dage og måske er det stivnet mere til den tid. Jeg er bange for, at hvis jeg kommer det i cellofanposer som det er nu vil det aldrig lykkes at få posen pillet af nougaten.

Jeg vil nok prøve at lave det igen, men så skal det være en almindelig portion for det vil være lettere at håndtere, jeg vil bruge min røremaskine for dels er skålen større men så har jeg også begge hænder fri til at hælde sukker m.m. i. Og så tror jeg at jeg vil bruge spiseligt papir til at lægge på, så vil det være lettere at røre og skære...tror jeg.

Mine gryder blev rene og det blev køkkenet også. Henk og jeg tog rent tøj på og vaskede hænder, så nu er der ingen beviser på at vi legede det muntre køkken.


1 kommentar:

  1. Pragtfuld historie!
    Jeg kan lige forestille mig hvordan I og køkkenet har set ud under processen ☺. Jeg har aldrig gjort forsøg på, at lave Fransk Nougat selv, men det kommer sig måske af, at jeg ikke er så vild med det, men til gengæld meget, meget vild med det vi kalder nougat i Danmark ☺.
    Jeg synes det er vildt flot, at du/I gik i gang med projektet og flot ser det ud.

    SvarSlet