mandag den 10. oktober 2011

Straf i Holland

Een ting jeg har bidt mærke i der er meget anderledes her end i DK er deres strafudmåling.


Måske er jeg et primitivt og hævngerrigt menneske for jeg bli'r altså noget tilfreds når jeg hører, at en mand der har voldtaget en 12 årig pige flere gange, mishandlet hende på det grusomste for derefter at slå hende ihjel.....og lige sikre sig at hun nu ER død ved at køre henover hendes lig 3-5 gange....at han får 30 års fængsel og når det er udstået så skal han i behandling. Man VIL IKKE ha' ham ud i samfundet igen! Gerningsmanden er 48 år, så + 30 år og derefter behandling ja så har han fået livstid. Jeg tror at mange forældre synes det er den rigtige straf (bortset fra dem der helst så ham hængt i det højeste træ, dem er der jo også nogen af). Jeg synes som dansker og almindelig dødelig, at det er da en interessant straf. Det er den lille finesse at der er behandling efter fængslet der, i mine øjne, er interessant. For hvor har man dog læst om mange forbrydere der begår tilsvarende ting når de bli'r lukket ud tidligere for god opførsel (endnu engang mangler jeg en smiley med himmelvendte øjne).

For et par år siden var der en indvandrer familie her i ejendommen der kom på forsiderne af landets aviser. Farmand myrdede fruen, børnene var hjemme mens det skete, en af de større drenge (ca 11 år) fandt sin mor i en større blodpøl. Familien var afholdt her i bebyggelsen (en ejendom med beboere der er ret så sociale iøvrigt!), især fruen var vellidt for sit venlige og åbne væsen, de var velintegreret osv. Stor sorg og alle i chok, naturligvis. Nå, men det jeg ville fortælle her , som jeg fandt interessant, er at anklageren bad om 16 års fængsel, men dommeren gav 18 år! Og her er det så, at min hævngerrige side træder frem i lyset igen! Jeg havde forestillet mig, at han ville få 12 år. Det synes jeg tit har været tilfældet i DK, men næh nej..... udåden var for grusom og primitiv så man valgte altså 18 år. Så kan man så diskutere omkring de 5 børn der nu nærmest er forældreløse...... det er uanset hvad man mener om straf udmåling m.m. en forfærdelig situation. Jeg vil skynde mig at fortælle, at børnene er kommet hos mor'ens familie, de er altså ikke bare sat ud i kulden eller sendt tilbage til Marokko.
Da pengepungen oftest er der hvor det gør mest ondt at blive straffet, er det en straf man risikerer her, man får bøder som f.eks hvis man kører på motorvejen i en åben sportsvogn og en plastikpose flyver ud og hen på marken... bøde for at forurene naturen! Har man ikke betalt sine traffikbøder og ikke vil, bliver man arresteret og får en sidste chance for at betale, hvis man stadig ikke hoster op med pengene vanker der fængselsstraf lige på stedet. osv... Jeg synes man er lidt mere kontant her, om det hjælper ved jeg såmænd ikke, men alle os lettere primitive hævngerrige mennesker får tilfredsstillet et eller andet.

4 kommentarer:

  1. Kære Maj-Britt, begge dine indlæg - siden sidst - er meget interessante.

    Madindlægget kender jeg jo så godt, så uendelig godt ☺. Jeg kan godt huske Franks ansigt, da jeg i Danmark viste ham gule ærter!!! Ærter kan kun være grønne og absolut ikke gule ☺.

    Strafudmåling, ja! Den evindelige snak om TBS synes jeg ikke jeg husker helt fra Danmark. Måske den var der, men jeg bare ikke har bidt mærke i den. Jeg tænker ofte på, at det må være mig, der er ved at blive gammel og forstokket, men jeg har uendelig svært ved at forstå, at man i dag ikke regner menneskeliv for noget særligt. Det er måske lige i overkanten, men jeg har af og til den opfattelse, at er man sur på konen/manden, naboen, chaufføren af den bil der kører ved siden af en, ja så slår man da bare vedkommende ihjel. Straffen, den er til at overleve og man bliver godt forsørget under opholdet. Nej, for mig er du ikke et hævngerrigt menneske, i hvert fald så er jeg det også. Jeg kan ikke beskrive mine følelser omkring den 12 årige pige og gudskelov, at straffen blev som den blev.

    Har du nogensinde været til Julemarked i Sømandskirken i Rotterdam?

    SvarSlet
  2. Hej Annette,
    ja ærter skal være grønne og brødet hvidt... :-/ haha godt man kan være farveblind.

    Nå du husker også sagen med den 12 årige pige?! Ja, den var gyselig og jeg var glad på forældrenes vegne, at han bli'r straffet så det kan mærkes! Henk kommer indimellem hjem og fortæller ting og sager så mine krøller er ved, at rette sig ud. Han fortæller så hvad der kan forventes af straf og jeg ved bare at den ville være meget lavere i Danmark. UF!

    Nej jeg har aldrig været til noget-som-helst marked i sømandskirken i Rotterdam. Hvad køber man der, altså bortset fra kravlenisser? Har set på deres hjemmeside at man kan købe forskellige danske madvarer.
    Jeg skal til Danmark i næste uge, så skal jeg proviantere vigtige ting som remoulade og torskerogn som jeg skal bruge til et sammenskudsgilde vi skal til senere på året. Jeg skal have dansk mad med og har tænkt på små kvarte smørrebrøds-hapser. Det ser så festligt ud.

    SvarSlet
  3. Du er ikke allerede smuttet til Danmark,er du? Jeg håber, at du får en pragtfuld tur "hjem".

    Nu da du skriver, at du vil give smørrebrøds-hapser til sammenskudsgilde, så bliver jeg lidt bekræftiget i, at det er ok at servere højt belagt smørrebrød til Nytårsaften. Vi er 3 hold naboer, der plejer at spise sammen på skift hos hinanden Nytårsaften. Jeg har flere gange foreslået at servere smørrebrød, Frank siger, at han vil være ovenud lykkelig for menuen, men at han ikke er helt sikker på, om naboerne vil synes, at det kan gå ud for en middag ☺.

    Tilbage til julemarkedet i Rotterdam! Jeg får hvert år invitation (fordi jeg også får kirkens blad), jeg har endnu aldrig været til julemarkedet, men ved fra Rotterdammere, at det er et tilløbsstykke af den anden verden. Var det nu sådan, at du skulle dertil, så kunne vi måske aftale at komme der nogenlunde samme tid. Vi bestemmer hvert år, at nu vil vi af sted, men af en eller anden årsag kommer vi der aldrig. Jeg har lige kigget billederne fra 2010 og kan se, at det går meget op i julepynt og er der noget, som vi i hvert fald ikke mangler, så er det julepynt (mere pladsen til at opbevare det vi har på ☺). Hermed link http://www.kirken.nl/

    Igen, en pragtfuld tur hjem til Danmark og en god weekend til dig.

    SvarSlet
  4. Hej,
    jeg ta'r afsted på tirsdag og bliver i ca 10 dage. Jeg glæder mig!

    Mht Julemarkedet, så er det ikke noget vi skal til.
    Men hvis I på et tidspunkt skal til Rotterdam kan vi da mødes på www.koekela.nl (eller andre steder) til en kop kaffe med blødt brød til...

    God weekend m.m.

    SvarSlet