onsdag den 17. juli 2013

Havearbejde...

er vist ikke lige mig (sig mig... har vi ikke hørt den sætning før?!)
Henks forældre er på 3 ugers ferie og flere familiemedlemmer havde lovet at deres stakit ville være nymalet når de kom hjem. De kommer på lørdag så vi fik pludseligt travlt. Henk havde været og male en del af det alene, ingen andre gad troppe op som ellers aftalt, pudsigt nok var de heller ikke til, at træffe på telefonen ;-) Idag ville han gøre det færdigt. Solen skinnede varmt og jeg indvilgede i, at gå med og måske endda svinge penslen hvis det ikke ku' være anderledes. Det ku' det til al held, for jeg ejer ikke et male-gen... ligesom alle de andre gen jeg mangler... næh, i stedet for ville jeg vande haven som vi (4 børn, 3 svigerbørn og 7 børnebørn) har svigtet på det grusommste. Den var knastør og flere blomster i krukkerne var afgået ved døden. Da jeg nu var igang ku' jeg da ligeså godt fjerne de døde blade og ukrudtet.... hvorfor fandt jeg nu på det? Der var alt for meget og lige meget hvor meget jeg hev op synes jeg ikke jeg ku' se en forandring. Jeg vil se resultater med det samme ellers gider jeg ikke! Desuden kender jeg ikke forskel på blomster og ukrudt (jeg er fra stenbroen og ved ligeså meget om havearbejde som bønder ved om agurkesalat) så det var noget af en opgave. Jeg hev et par planter op med små gule blomster på som jeg håber var ukrudt, hvis ikke må de fiske dem op af den "grønne" affaldscontainer og sætte dem i jorden igen, hvis de altså ikke er døde til den tid.
De har noget der ligner en Marguerit. Der var mange der var afblomstret så jeg knækkede hovederne af. Da jeg havde gjort det på rigtig mange blev jeg i tvivl om det mon nu også er sådan man skal gøre. Jeg besluttede mig for ikke at spørge hverken Henk eller hans onkel (nabo til svigermekanikken) for hvis det nu var forkert og de så, at jeg havde hevet 50 hoveder af vil jeg ALDRIG høre enden på den historie. Jeg tvivler også på at svigermor har tal på hvor mange blomsterhoveder der sad på den før hun rejste!
Deres lille forhave. Alt det arbejde i så lille en have, tænk hvis man havde en stor have...  jeg ville nok ansætte en havemand.
Mens jeg vandede kom der pludselig en KÆMPESTOR frø hoppende, den gad ikke regnvejret i utide og forsvandt væk fra bedet. Deres hus/have ligger lige op af et vandhul så der er sikkert frøer i stor stil.

Efter alle anstrengelserne gik vi tur med Mosto som bor hos onklen/naboen. Mosto er 9 år, men tror han er en hvalp... god egenskab synes jeg. 
Onklen har lidt helbredsproblemer for tiden så han har svært ved, at gå de der 100 gange eller mere som kræet vil ud og snuse til det hele i løbet af en dag. Og Mosto vil også ud og snuse rundt... ;-)
 Så vi har lovet at vi vil dele opgaverne/hunden med ham. Vi er blevet "plejeforældre" til en hund på deltid, i hvert fald indtil onklen har det bedre for mon ikke han vil klare det hele selv og nyde sin bedste ven på fuldtid igen?!
Jeg vænner mig jo nok til, at altid gå med hundehømhøm poser i lommen og samle op efter ham... ADW!
På en af dagens mange gåture med Mosto så vi en Hejre, dem er der en del af i Delft. Den sidder på kanten af et vandhul og glor nok efter fisk, vil jeg tro. Vandet er belagt med grønt andemad pga varmen.

Da vi kom hjem ville min ryg på pension og jeg lå på sofaen og havde ondt af mig selv et stykke tid. Imorgen skal vi på den gen, både med stakit og hund...  Måske farer der en djævel i mig og jeg knækker lidt flere blomsterhoveder af.

11 kommentarer:

  1. Havearbejde er heller ikke min yndlingsbeskæftigelse, men nogle gange er man jo nød til det..
    Det er helt rigtigt at fjerne de visne blomster, så kommer der nye inden længe.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil da gerne skåne mine gamle svigerforældre for, at skulle lave alt det arbejde... Tak for oplysningen om de visne blomster. Nu kan jeg sove roligt i nat ;-)...Nej vent... det berøvede mig nu ikke min nattesøvn hehe

      Slet
  2. Haha, nej, du bliver vist aldrig haveinteresseret - eller hundeinteresseret. Hvad angår det første er det godt, at byerne er opfundet, og det sidste forstår jeg så inderligt godt! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har levet et dovent liv hvad dyr og natur angår; jeg har nydt godt af andres dyr og kun passet dem når ejeren var på ferie, og naturen nyder jeg i... naturen. Men jeg kan vel vænne mig til det og lære det. Lige nu bliver jeg dog træt ved tanken ;-)

      Slet
  3. Tænk, jeg elsker at arbejde i haven! Men godt vi er forskellige og at man selv kan vælge om man vil have hund og have og den slags.
    Vi har også mange hejrer her hvor vi bor - ved Furesøen.
    Hav en god torsdag. - Forhåbentlig uden for meget havearbejde ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Henk elsker også havearbejde og nyder at hjælpe sine forældre. Det er bare mig der er doven. Jeg hjælper kun for at hjælpe dem.
      I skrivende stund holder jeg frokost pause inden jeg skal fjerne visne blomster og ud med Mosto igen.
      God torsdag til dig også.

      Slet
  4. Her er vi altså ikke helt enige, jeg elsker havearbejde, flytte rundt på buske og lave nye bed i forskellige farvekombinationer osv. osv. Men vel vidende, at Frank har det ligesom dig, så blev det en lejlighed vi købte ☺. Men fint nok, jeg har mine krukker osv., som jeg render og pusler lidt omkring.

    Det er da bare så surt, at I står alene med både stakit og have, ØV! Jeg håber, at der er nogle der får en dårlig smag i munden, når svigerforældrene kommer hjem og roser for resultatet.

    Vi havde engang en genbo, en meget fin dame, hun og hendes mand havde fået haven anlagt af en anlægsgartner og efter et stykke tid ville hun vise resultatet frem til alle naboerne. Det viste sig, at den fine dame havde hevet en hel del dyre planter op og ladet ukrudtet stå!!!! Efter det, var det kun manden der gik i haven ☺ ☺ ☺.

    Hav en god og varm dag oppe nordpå.

    SvarSlet
  5. Hahaaaha... :-D ja det ville være mig... hvor komisk!
    Jeg elsker natur og blomster m.m så hvis vi engang får en have vil jeg læse mig til hvordan det ska gøres...og så ellers sætte Henk igang. Haha

    SvarSlet
  6. Stakkels dig, så meget kedeligt arbejde indenfor rækkevidde ;-)
    Her er det mig der passer hele haven. Allan slår græsset, resten er overladt tilmig. Han kan stadig ikke se forskel på hvad der skal blive og hvad der skal væk. Okay han vander også, når jeg beder ham om det :-)

    SvarSlet
  7. Jah det er da godt at man ka supplere hinanden når det gælder det hårde arb. Henk elsker d som sagt. Jeg elsker hårdt havearbejde ; jeg ka sidde og se på det i timevis hehe ;-) ;-)

    SvarSlet
  8. Jah det er da godt at man ka supplere hinanden når det gælder det hårde arb. Henk elsker d som sagt. Jeg elsker hårdt havearbejde ; jeg ka sidde og se på det i timevis hehe ;-) ;-)

    SvarSlet