torsdag den 1. november 2012

Ny cykelrute

Henk og jeg har fundet en ny cykelrute, dvs han kendte den godt men den er ny for mig. Jeg nyder den i fulde drag og vi har kørt den tynd siden han introducerede den til mig i sommer.
Man cykler igennem et boligkvarter i udkanten af Delft, faktisk er det lige bag ved hvor vores lægehus ligger... tænk at jeg først har fundet ud af det nu!
Man kommer ud på en smal landevej.
Det er absolut bedst ikke at cykle ved siden af hinanden og sludre for så risikerer man, at blive kørt ned eller selv køre i kanalen der løber begge sider langs vejen...vejen ned til kanalen er om sommeren omend ikke tornet så propfyldt med store fede svulmende brændenælder...  der er selvfølgelig et gode ved det: først brænder man sig og så bli'r man kølet af når man havner i kanalen... Nå, jeg har ikke lyst til at afprøve den teori, men kan fortælle at jeg er meget forsigtig når jeg cykler der.
Et af de første huse man passerer på landevejen er en lille gård hvor man kan købe mejeriprodukter og andet godt. Henk handlede der da børnene var mindre for det var kvalitetsvarer. Jeg ku' da godt tænke mig at stoppe ind en dag og købe kartofler, æg og honning.
Kanalerne er gravet i alle retninger. Se boligblokken i baggrunden, så tæt på ligger alle disse herligheder...

En hane der er ude og se på biler... 'Ka' du så komme ind før du bli'r kørt ned!' Han rendte efter en høne, hun forsvandt før jeg ku' nå at få et billede af hende.
2 venlige men møgbeskidte heste der gerne ville klappes. Jeg gav dem en hundekiks jeg havde i lommen, de spiste den og har måske undret sig over, at den ikke smagte af hund på trods af navnet...
Svampestuvning?
En and der måske håbede på lidt brød... desværre, måske næste gang?!

Vi drejer væk fra landevejen og kommer ind i et kæmpe naturområde hvor jeg endnu ikke set biler, men altid cyklister, knallerter, rulleskøjter og joggere. Og så folk der lufter vovsen. Det er pragtfuldt. Jeg ville aldrig turde tage derhen alene, det er det for øde til men jeg overtaler tit Henk til en cykeltur dertil når han har fri og vejret tillader det.
Fredfyldt! 
Dagen vi var der i oktober var drønvarm, så varm at folk havde fundet sommertøjet frem. Selv måtte jeg af cyklen og ha' min uldne jakke af for ikke, at blive dårlig af varmen... og jeg overdriver ikke!!

Så nærmer vi os civilisationen igen... den lader jeg stå et øjeblik så alle forstår ironien...  ;-)

Jeg har ikke været frisk den sidste uges tid, har en virus af en art, men så snart jeg er bedre og vejret er med os skal vi derhen igen!!

4 kommentarer:

  1. Sikke en smuk cykeltur I har været på, og det er nogle dejlige billeder du har taget! Vi holder også meget af at cykle.
    Rigtig god bedring med virussen, Mai-Britt.

    SvarSlet
  2. Hej Madame, ja det er skønt at cykle og her er det jo dejligt fladt ;-)
    Virussen er på vej ud, men kan stadig mærke den :-(

    SvarSlet
  3. Skønt at kunne cykle så fredeligt uden at skulle alt for langt væk.
    Nu bliver du altså nødt til at skrive, hvordan man udtaler 'gracht' ;-) - jeg kan huske hvor forbavset jeg blev over at høre Hüttenheugte udtalt af en hollænder ... det er ikke så underligt, at jeg kan læse hollandsk, men ikke forstå det talte sprog :-D

    SvarSlet
  4. Hej Ellen,
    på hollandsk er der en slem harke-lyd, så en rigtig kradse en... det er G der skal udtales sådan, og det skal 'CHT' også, plus at man skal rulle på R. Så krads på G, rul på R, A udtales AH og så krads igen. ;-)
    Det er rimeligt nemt at læse hollandsk, men tale og skrive det er en anden historie! Stave er en oplevelse for hvornår er det nu lige der skal skrives Z og hvornår S, hvornår skal der 2 vokaler i osv osv... jo, vi har det muntert her... ;-D

    SvarSlet