onsdag den 30. maj 2012

Ferie 2012

Blomsterpotte på torvet i Roskilde.


Vi tog bilen til Danmark denne gang for der var et par ting jeg ville have med tilbage til Holland som ville koste for meget, at tage med flyet.
Det giver lidt mere frihed at køre for så kan vi nemmere komme rundt og se landet. Der er jo så meget Henk ikke forstår... ;-)
Jeg har ikke vist Henk så meget af mit liv, min barndom og ungdom' feriesteder. Jeg tror Henk troede jeg kun opholdt mig på stenbroen sommer og vinter. Stor fejl! Selv storbyboere vil se natur en gang imellem. Så denne gang blev Henk slæbt med rundt, vi var ved Roskilde Strandpark for der holdt jeg campingferier da jeg var teenager og i 20'erne. Det var en skøn dag og vi sad længe og så ud på fjorden og på byen på den anden side.
Dagen efter kørte vi til Helsingør og tog færgen til Helsingborg. Kronborg er et skønt syn fra vandsiden.
Vi kørte til Mölle på Kullen og gik en lille tur og nød udsigten:
Bor der mon nogen i det lille sorte træhus?




Fyret på Kullen.
Godt med en bænk til en tiltrængt pause efter vandreturen.

Blåbær is på vej ned fra fyrtårnet. Henk vil vise verden at vi VAR altså i Sverige. Han kalder det IKEA farver... og det har han da ret i ;-)
Vejret skiftede pludseligt fra hede til uvejr; sol til højre mørke truende uvejrs skyer til venstre. Fascinerende!
Vi skyndte os ind i bilen og kørte bogstaveligt talt ind i regnvejret. Plask! Bagefter var alle de døde insekter vasket af nummerpladen. Så det var da godt for noget.

Onsdag tog vi på tur uden min mor: Jeg ville vise Henk Møn og man klatrer altså ikke rundt med en stok på Møns Klint. Jeg holdt mange skoleferier i min mosters hus på Møn da jeg var barn/teenager, så jeg har kun positive tanker om Møn. Dengang cyklede jeg eller gik rundt med mine kusiner, vi tog til stranden næsten dagligt, eller cyklede til klinten og kurede ned på bagdelen... ja tænkt det gjorde vi! Vi må ha' været sindssyge! Det var selvfølgelig ikke på de stejle kalk skråninger men alligevel!

Jeg bliver glad når jeg ser skilt og bro:
Dronning Alexandrines bro... bedre kendt som Møn-broen.

Aaaaah, hvor skønt at være tilbage!
Mølleporten i Stege. Det er byporten og var tidligere et fængsel. Den er bygget i 1400 tallet...så vidt jeg ved.

Jeg lovede Henk at han sku' spise de bedste fisk på Møn; friskfanget og tilberedt som Mor gjorde det... ;-) Og det holdt stik.
Ikke så ringe endda...

Før og efter billeder... Ingen klager! Det er et godt frokost sted i Klintholm Havn!! Hyttefadet har ligget der så længe jeg kan huske.
 Nyde livet på en skøn strand en dejlig sommerdag...                    
Møns Klint i al sin magt og vælde...




Ikke for folk med højdeskræk! Møns Klint er, efter min mening, et af de skønneste naturområder i Danmark... men jeg har naturligvis ikke set hele Danmark!

Resten af ferien gik med at slappe af og hvile læggene som var godt ømme af toppede brosten i Roskilde, klatre på kullen og bestige Møns Klint og vandretur i Klinteskoven.
Da vi kørte hjem lørdag var der trængsel på motorvejen til Hamborg. Jeg tror vi rendte ind i samtlige 30.000 fodbold fans der var på vej til  Hamborg for at se kampen mod Brasilien. SUK! Det (og vejarbejde og et par ulykker) gav os en forsinkelse på 3 timer...

Det var en dejlig ferie!!

2 kommentarer:

  1. Sikke nogle skønne billeder du har taget på jeres ferie - det må have været spændende for Henk at se dit land! Jeg har selv for nylig været på Kullen, men du giver mig lyst til snart at se Møns Klint igen.

    SvarSlet
  2. Tak for de pæne ord. Ja Møns Klint er bestemt et besøg værd, jeg leger med tanken om, at komme tilbage i et lejet sommerhus og klatre på klinten hver dag...

    SvarSlet