lørdag den 7. april 2012

Forskelle...


Jeg er nødt til, at brokke mig over arbejds forskelle mellem Danmark og Holland. 
Jeg er ansat i et lille firma med chefen og 5 ansatte, vi arbejder på internettet med kunder fra vores respektive lande, da vi alle er bosiddende i Holland, firmaet og ejeren er hollandske er vi naturligvis ansat efter hollandske forhold. Hvilket ifølge Henk burde være OK, men da ikke ret mange er i fagforening eller arbejdsgiver forening (hvis sådan én overhovedet eksisterer hernede...) kan der slippes afsted med mange mærkelige ting for hvor klager man henne? 
Tag nu for eksempel udbetaling af min løn. Min chef har åbenbart ikke forberedt sig på, at have ansatte. Vores arbejds/løn periode går fra den 1. til den sidste i måneden. Enhver der er timelønnet er allerede nu klar over at lønnen så ikke kan blive udbetalt til den første! Da min chef har en lidt "la-di-da" holdning til vores lønninger kommer den daskende d. 5-6-7 i måneden.(lønsedlen ca. d. 21) Jeg har forsøgt at forklare ham, at jeg har regninger der gerne skal betales til tiden, men han er tilsyneladende ligeglad. Så hvor kan jeg klage henne? Ingen steder. Påsken faldt i år d. 6 til 9 april. Gæt hvornår lønnen faldt? Ja altså... den er ikke faldet endnu men kan forventes at lande på lønkontoen d. 10 april. Er det iorden? Ikke i min lille verden. Da jeg kommenterede på det sagde han: det er der ikke noget at gøre ved. 

Havde det gået i Danmark? Jeg har aldrig arbejdet et sted hvor man tillod sig, at tage så let på medarbejdernes ve og vel/økonomi. I Danmark havde jeg også altid en fagforening jeg kunne henvende mig til og få hjælp og støtte hvis det var nødvendigt. Men hernede?! Nul og niks. Jeg kan bare finde mig et nyt arbejde kan jeg! 
På Henks arbejdsplads i Politiet får de løn en fast dato hver måned. Ingen problemer der. Til gengæld har de andre irriterende ting som, at de konstant ændrer i hans vagtplan. Han får en vagtplan for 4 uger ad gangen og der bliver for det meste lavet om på ca. 4 vagter på 1 plan. Nogen gange med mindre end en uges varsel! Når han har fri bliver han altid ringet op af arbejdspladsen om det ene eller andet pladder som sagtens kunne vente til han var tilbage på pinden igen.  Han er i fagforening, men efter min mening er den ikke meget bevendt for de arbejder mest for lønforhøjelser, men det kan altså være lige eget med en høj løn hvis arbejdsforholdene er utålelige! 
Jeg har netop søgt et par andre jobs og de er ikke i et lille en-mands firma! For nu er det altså nok!

4 kommentarer:

  1. Hej Mai-Britt :-)

    Jeg skal selv flytte til Holland(Den Haag), til August pga. kærligheden også :-)
    Tænkte på om jeg kan få lov til at spørge dig om nogle ting angående det med at flytte osv, da jeg ville elske nogle gode råd af folk som selv har prøvet det?
    Kan jeg måske få dig til at svare mig på min mail, da jeg ikke er for god til at tjekke blogsne.
    Min mail er: Mathildekongsgaard@hotmail.com

    Jeg håber du har lyst til at hjælpe mig lidt på vej!
    Kærlig hilsen Mathilde :-)

    SvarSlet
  2. Jeg håber du får job et andet sted, for det er da slet ikke til at holde ud. Med hensyn til ændring af vagter, måtte man, da jeg stadig var tekniker i DR, ændre dem fra dag til dag. Ja, det var uhyggeligt og helt urimeligt, men det stod i overenskomsten.

    SvarSlet
  3. Kære Madame,
    det lyder helt vildt at få ændret sin vagt dagen før...hvad så hvis man har inviteret gæster? Eller skal i Teatret o.a.? Det sociale liv er sat lidt ud på et sidespor på den måde! Jeg arbejdede i årevis for SAS Trading og vi havde en rigtig god overenskomst, så måske er jeg lidt forvent.
    Min chef kan slet ikke forstå, at jeg først brokker mig og derefter takker nej til, at få udbetalt et á conto beløb. Han har ikke fattet at det ikke handler om pengene. Ak ja...

    SvarSlet