tirsdag den 28. februar 2012

Kongelige begravelser i Delft

Delft er, ligesom Roskilde i Danmark, begravelsesplads for landets kongelige. Den første gang jeg besøgte Delft viste Henk mig kirken, som er ret svær at overse da den ligger på markedspladsen lige midt i byen, den har en meget højt tårn som man, mod betaling, kan kravle op i. Det gjorde jeg nu ikke...
Nieuwe Kerk (den nye kirke...) 
Henk fortalte mig om de kongelige begravelser og at Dronningen havde måttet begrave både sin mand og begge forældre indenfor nogle år. Da jeg er meget økonomisk spurgte jeg naturligvis hvem der betalte begravelserne; indbyggerne i Delft, kongehuset selv eller de hollandske skatteydere. Henk vidste det ikke med sikkerhed, men fandt vist spørgsmålet underholdene. Han endte med at blive enig med sig selv om, at det måtte være skatteyderne i fællesskab.
I forbindelse med den triste ski ulykke med dronningens søn, Prins Johan Friso (herefter kaldt Friso) har vi talt om kongelige begravelser i svigerfamilien. Der er jo da en risiko for at Friso dør og så skal han begraves i Delft. Det er meget meget trist for ham og hans familie, han har kun været gift i 8 år og har 2 småpiger.  Friso studerede på teknisk universitet i Delft og boede her nede midt i byen, jeg har fået huset udpeget på en rundvisning engang, men da royalisme ikke er min stærke side anede jeg ikke hvem guiden talte om indtil en behjertet sjæl sagde 'dronningens anden søn'... nåååååh! Desuden blev han gift i den gamle kirke i Delft fordi hans brud er fra byen Pijnacker som ligger her i nabolaget.
Nå, men det jeg egentligt ville fortælle er, at en kongelig begravelse virker iøjnefaldende, ihvertfald på mig. Min svigermor fortalte at da dronningens mor, Juliana,  døde var alt i hvidt også døtrene:









Der er åbenbart 4 døtre... ja hvad ved jeg?! Jeg har svært nok ved, at holde rede på den danske kongefamilie...




Det her er en foto fra prins Bernhards begravelse, med hestevogn og gallauniformer. Det er på markedspladsen hvor der ligger mange cafeer og restauranter, som i den sørgelige/højtidelige anledning er lukket.

Fotos fra begravelsen af Prins Claus, dronningens mand, der var farven lilla.
Med fare for at være respektløs vil jeg vove at påstå, at det ser både imponerende og festligt ud. 

På selve dagen vil der være afspærret i Delft så man ikke kan køre derind, kun åben for fodgængere det er grænset af med stakit og politi.
Jeg håber ikke der bliver en begravelse foreløbigt i Delft. Det er da for trist uanset farve, kvaster og blomster.
18.8.2013 - OPDATERING:
Jeg har nu læst mig frem til hvorfor nogle bærer hvidt til hollandske kongelige begravelser. Det kommer fra Dronning Emma (1858 - 1934) som var meget troende og troede at hun skulle til himmelen når hun døde, så skulle de i hvert fald ikke bære sort men hvidt åbenbart i glæde over at hun nu var i himlen. Denne tradition har kongefamilien fortsat, så det skulle være grunden til, at børnene var i hvidt til Prins Frisos begravelse.

2 kommentarer:

  1. God morgen (igen), jeg undrede mig også over det hvide tøj ved Julianas begravelse og jeg mener, at have set et eller andet sted, at det var Julianas eget ønske.

    Ikke at jeg skal prale af at være i besiddelse af en hel masse viden om begravelser, men jeg tror godt, at jeg kan give en forklaring på det lilla ☺. Jeg har en seddel liggende fra religionsundervisning i skolen (jeg nænner ikke sat smide seddelen ud, for den er jo oldgammel) og på den har jeg skrevet, at lilla er sorgens farve, så måske det er grunden.
    Nej, lad os håbe, at I slipper for kongelige begravelser i lang tid fremover.

    For søren da mht. varmeregningen, det er da irriterende, at der ikke er mere styr på det. Jeg ville, som du også blive rasende og kræve at få mine penge tilbage.
    En rigtig dejlig dag til dig.

    SvarSlet
  2. Godmorgen... ;-) (små 8 timer senere)
    Nåh... så lilla er sorgens farve, jamen det kan da forklare det, for Henk sagde at Beatrix var meget meget berørt af hendes mands død, hvilket man naturligvis godt kan forstå! Jeg synes også at lilla er en smukkere farve istedet for sort så jeg ifører mig gerne lilla hvis der bliver en begravelse i Delft i nær fremtid.
    Jamen den varmeregning er ved at knække mig i 2 dele, det ærgrer mig at betale så mange penge for ingenting. Nu kom der jo regninger igen og der er der nogle andre der hænger på de store regninger! Min nabo er meget ærgelig over at få en ekstra regning på over 400 euro. Jep, det forstår jeg kun alt for godt! Ved ikke hvad det ender med, men jeg håber på, at tale mde hende idag og vil spørge hvad de vil gøre ved det. Det er latterligt! Grrrr...

    SvarSlet