onsdag den 25. januar 2012

Hjemmeblandet karry m.m.


Jeg er allergisk overfor chili og hele den familie, det er møgirriterende kan jeg godt betro, men selvfølgelig et luksusproblem.
Jeg elsker krydret mad og har været nødt til, at finde på andre måder at give maden et 'kick' når det er krydret mad der er på tapetet.
Jeg kender forskellige gode karryretter som jeg ikke kan spise da karry er blandet med chili, så jeg blander den selv og den er virkelig lækker:

2 tsk kanel
2 tsk stødt ingefær
2 tsk sennepspulver (colmans)
2 tsk spidskommen
2 tsk stødt bukkehorn
1 tsk stødt nellike
1 tsk kardemomme
1 spsk stødt koriander
1 spsk gurkemeje
(og for ikke allergikere tilsættes 1 spsk chilipulver)

Det hele blandes godt og opbevares i lufttæt glas.
Hernede kunne jeg ikke finde det hele i stødt tilstand så jeg pulvariserede det i min elektriske kaffemølle som nok aldrig mere kan bruges til kaffebønner...medmindre man vil gi' kaffen et 'kick'... ;-)

Der er også det meget lækre blandings krydderi 'Garam Masala', det indeholder også chili  så det har jeg også selv blandet, det blev også lækkert.
Jeg kender ikke det rigtige blandingsforhold så jeg tog bare en tsk af hvert krydderi:
Stødt koriander, spidskommen, peber, muskat, kanel, nellike, laurbærblad og kardemomme. (og for ikke allergikere tilsættes chilipulver).

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar