lørdag den 31. december 2011

2011 er ved at rinde ud...

Da jeg var barn og tænkte på årtusind skiftet gøs jeg ved tanken over hvor gammel jeg så ville være... og nu er vi næsten 12 år over det og jeg er 12 år ældre end gammel. Jeg ønskede at være Pippi Langstrømpe for hun var evigt ung.
Hvad gik 2011 med? Hmmm... at være irriteret over Holland, kæmpe med sproget og forsøge at finde ud af deres vaner og uvaner, vælge hvilke af deres særheder jeg ville gøre til mine egne og meget mere af samme negative skuffe. På den positive side har jeg været meget sammen med Henk, vi gør næsten alt sammen og det er belønningen for at holde ud at bo her. Jeg forsøger at vende det til et eventyr, men indimellem kniber det. I det store hele går det.
Det er nu nytårsaften og jeg sidder og lytter til fyrværkeriet. Det er voldsomt her i Delft med knald-fyrværkeri og jeg gætter på, at meget af det er ulovligt. Gad vide hvor mange fingre der bliver sprængt af iaften...UF!
Henk fortalte forleden at de havde fået en arrestant ind der var i besiddelse af ulovligt fyrværkeri, det kan give en bøde på op til € 600.- pr stk de er i besiddelse af. Det er mange penge hvis man ligger inde med 50-60 stks som han gjorde! Henk havde set fyrværkeriet og sagde at de bestod af ca 60 gram krudt med en alt alt for kort lunte, ca 2 cm, så hvis man ikke når at smide den før den springer og står med 60 gram knald i hånden... AV! Mon hånden er der endnu bagefter?
Da jeg var ung (for maaaaange år siden) opholdt jeg mig i Israel i en længere periode. (jeg har altid været så eventyrlysten) en weekend var jeg taget på besøg oppe nord på i Golan højderne lige ved Libanons grænse. Den nat udbrød der en mindre krig i bjergene lige ved Kibbutzen jeg besøgte og jeg sad rædselslagen ved vinduet i mørket og så ud på det; de israelske soldater fyrede lysbomber op så alle stierne blev oplyste så de kunne se hvor dem de ville fange løb rundt. Det var uhyggeligt og surrealistisk for en ung naiv dansker kan jeg godt betro! Nå, men det der fik mig til at mindes noget tilbage fra 1984 er lyden af fyrværkeriet... Nej jeg lider ikke af forsinket post traumatisk granatchok eller andet af den art. Men jeg er ved at blive gammel og mindes de gode gamle dage... ;-)
Jeg håber at 2012 bliver et godt år for os alle sammen!

1 kommentar:

  1. Et rigtig godt nytår.
    Jeg tror godt, at jeg kan sætte mig ind i hvordan du følte dig i Golan højderne, det minder mig lidt om min soldatertid. Rent bortset fra, at dine oplevelser var "the real life", pyha.

    Jeg har sådan set kun en kommentar til dit forrige indlæg....ENIG!!!!!!!!! Og jeg kan nikke genkendende til hovedparten af de ting du har skrevet. Det er ikke helt så let at flytte til Holland som i hvert fald jeg gik rundt og troede, inden jeg kom herned.
    En god dag til dig.

    SvarSlet