fredag den 15. juli 2011

Sparemærker

Hernede samler man på sparemærker. Jeg tror man gjorde det før i tiden i f.eks Brugsen, men det er ikke noget mine forældre brugte.
Her hvor jeg bor er der 3 supermarkeder indenfor rækkevidde (på den anden side af gaden...), i det ene kan man købe sparemærker, jeg er ikke sikker på hvad fidusen er, men ved at min svigermor gør det. Man kan købe så-og-så mange alt efter hvad man handler for.
I det andet supermarked har de med jævne mellemrum gratis mærker man skal spare op på et kort og når kortet er fyldt får man et eller andet eller kan købe det for et symbolsk beløb. Det har været ret gode ting som f.eks en stor kasse med fødevarer (dåser og pakker) den fik vi og var vældig begejstret for indholdet da det meste var almindelige ting i husholdningen.
Jeg troede faktisk ikke at jeg ville hoppe med på vognen, men det kom ret hurtigt da jeg opdagede at det faktisk var kvalitetsting man ku' få. Således har jeg erhvervet en lækker bryllupsgave til nogle venner, det var rent luksus og vi betalte 5 euro for det. Fandt varen i et stormagasin i København til mange hundrede kroner!  Så forstår jeg bedre at vi prompte modtog et begejstret takkekort fra parret ;-)  Udover det har vi købt lækre håndklæder for peanuts og flere andre ting. Det seneste er at man sparer op til at få benzin til en værdi af 10 euro. Det er en udmærket ting, desværre er kortet ret stort så det vil ta' lidt tid at få det fyldt.  Idag da jeg stod i kø i supermarkedet gav parret foran mig deres mærker, 4 styks, for som de sagde at så meget handlede de altså ikke så de ku' nå at få det fyldt op. Tusind tak!
Hele svigerfamilien sparer det ene mærke efter det andet, og når man er til suppe om søndagen kan der være bytteri af en anden verden. Det er faktisk sjovt og man bliver lidt grebet af det.
Således klipper jeg møjsommeligt et sparemærke af The og Kaffepakker og gemmer til jeg en dag har nok til, at erhverve mig en fin kop eller andet af den art:
http://www.douweegbertsenmeer.nl/Pages/default.aspx